عوارض لیزر موهای زائد

aecd4c89 849a 4045 8d41 2837fe42fd86 عوارض لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد جایگزین مناسبی به‌جای موم اندازی، تراشیدن مو و کندن موهای زائد است. استفاده از این روش برای تمام مناطق بدن کاربرد دارد. استفاده از این روش برای حذف موهای زائد در بین بانوان و آقایان محبوب است. لیزر موهای ضخیم و پرزی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد که بروز این عوارض به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است در افراد به شکل متفاوتی ظاهر شود. اغلب این عوارض جانبی به علت عدم اطلاعات کافی افراد در انتخاب مراکز زیبایی معتبر و متخصصی که این کار را انجام می‌دهد است. سعی کنید قبل از اقدام به این عمل با کسب اطلاعات کامل و انتخاب مراکز معتبر به کاهش عوارض لیزر موهای آقایان و خانم‌ها کمک کنید.

نحوه عملکرد لیزر بر موهای زائد بدن

لیزر شامل نور و گرما است که توسط این نور و گرما موهای زائد بدن از بین می‌روند. به‌این‌ترتیب که نور و حرارت به عمق ریشه تار مو نفوذ می‌کند و به فولیکول مو آسیب می‌زند. این فولیکول آسیب‌دیده به مدت طولانی و گاهی اوقات هرگز نمی‌تواند مو تولید کند. لیزر روی موهای سفید، خاکستری، قرمز، قهوه‌ای روشن یا بلوند تأثیری ندارد و امکان دارد چندین جلسه درمان جهت رسیدن به مزایای دائمی و طولانی‌مدت مورد نیاز باشد. این روش تأثیر نامطلوبی روی پوست ندارد به‌این‌علت که خود پوست سریع‌تر از فولیکول‌های مو خنک می‌شود. در نهایت این روش با استفاده از کرم برای به‌حداقل‌رساندن خطر و خنک‌شدن پوست به پایان می‌رسد.

مهم‌ ترین عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موی زائد مانند دیگر روش‌ها و عمل‌های زیبایی تغییری در ساختار طبیعی بدن، پوست و مو ایجاد می‌کند، که در نتیجه باید انتظار داشت که بدن نسبت به این تغییرات واکنش نشان دهد. لازم به ذکر است که بیشتر این عوارض طبیعی و عادی هستند و بعد از مدتی از بین خواهند رفت. در واقع باید به این نکته توجه داشت که هر یک از عوارض لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی مثل دستگاه لیزر، طول‌موج انتخابی، مدت‌زمان تاباندن اشعه لیزر بر روی پوست و مهارت و تجربه متخصص بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:  عجیب ترین و چندش آورترین غذاهای جهان را بشناسید

عوارضی مثل تغییر رنگ پوست و ایجاد اسکار از خطاهای درمانی هستند که با مراجعه به بهترین کلینیک‌های لیزر می‌توان این عوارض را کمتر کرد. مرکز لیزر مروارید یکی از مراکز لیزر معتبر در تهران است که با تهیه بهترین تجهیزات و انتخاب بهترین پرسنل و کادر درمان، بهترین خدمات را با کم‌ترین عوارض به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در زیر عوارض لیزر موهای زائد به‌صورت مفصل بیان شده است.

1. تاول و سوختگی

تاول و سوختگی از عوارض بسیار شدید لیزر موهای زائد است که به‌ندرت و به علت خطای درمان و تکنیک‌های نامناسب لیزردرمانی ایجاد می‌شود. مراجعه به مراکز حرفه‌ای و معتبر احتمال پیدایش این عوارض را به حداقل ممکن می‌رساند. استفاده از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته که دارای سیستم خنک‌کننده قوی هستند می‌تواند خطر سوختگی و تاول را تا حد زیاد کاهش دهد.

2. اسکار و زخم

اسکار و زخم را نمی‌توان از عوارض لیزر موهای زائد دانست؛ اما اگر پزشک یا کادر درمان لیزر اشتباهی در فرایند درمان انجام دهند امکان دارد پوست زخم شود و آسیب ببیند. عامل دیگری نیز که می‌تواند موجب ایجاد اسکار شود رعایت‌نکردن توصیه‌های مراقبتی بعد از لیزر است.

3. درد، التهاب و قرمزی

اصولاً قرمزی و التهاب موقت است و خیلی زود ناپدید می‌شوند. ناحیه‌ای از پوست که دچار این عارضه می‌شود ظاهری شبیه به پوستی خواهد داشت که به‌تازگی اپیلاسیون یا وکس شده باشد. در بعضی مواقع برای کاهش واکنش پوست به درد و فرایند لیزر از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود عوارضی مثل التهاب و قرمزی قابل‌پیشگیری نیستند و از جمله عوارض طبیعی لیزر موهای زائد هستند. برای کاهش این عوارض لیزر موهای زائد می‌توان بلافاصله بعد از لیزر از کمپرس یخ و استروئیدهای موضعی استفاده کرد. توجه به این نکته مهم است که التهاب، قرمزی و درد چند ساعت یا نهایتاً دو روز بعد از لیزردرمانی برطرف خواهند شد.

782f72c8 aaaa 4d5c a932 f8ac868dd5fa عوارض لیزر موهای زائد

4. پوسته پوسته شدن

پوسته‌پوسته شدن از عوارض احتمالی لیزر موهای زائد است و در صورت رعایت مراقبت‌های لازم نگران‌کننده و خطرناک نیست. این نوع عوارض معمولاً در درصد کمی از متقاضیان مشاهده می‌شود و عارضه خفیفی به شمار می‌آید. پوسته‌پوسته شدن موجب خشک و آسیب‌پذیرشدن پوست می‌شود و به همین علت ممکن است سبب ایجاد زخم و اسکارهای پوستی شود. انجام مراقبت‌های لازم و صحیح مثل استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده می‌تواند از ایجاد این نوع زخم‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت کابینت کلاسیک و مدرن

5. تغییر رنگ پوست

در بعضی افراد عوارض لیزر موهای زائد به شکل تغییر رنگ مختصری در پوست نواحی تحت درمان مشاهده می‌شود. این تغییر رنگ به این صورت است که رنگ پوست کمی تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست بدن می‌شود. به‌این‌ترتیب که افرادی که پوست روشن‌تری دارند رنگ پوستشان تیره‌تر می‌شود و افرادی که پوست تیره‌ای دارند بیشتر تمایل به روشن‌تر شدن رنگ پوست دارند. باگذشت زمان و به‌تدریج این تغییر رنگ غیرعادی پوست برطرف می‌شود. علت اصلی تیره‌شدن رنگ پوست، زیادشدن رنگ‌دانه ملانین به دلیل تولید بیش از اندازه آن توسط سلول‌های ملانوسیت پوست و یا پدیده هایپرپیگمانتاسیون است.

در برخی اوقات این تغییر رنگ پوست حدود 3 ماه و حتی گاهی اوقات 6 تا 8 ماه طول می‌کشد. ممکن است روشن‌تر شدن رنگ پوست در اثر لیزر به‌این‌علت باشد که اشعه‌های نور لیزر به‌جای این که توسط فولیکول‌های مو جذب شود در بافت پوست تأثیر کند و در نتیجه سلول‌های ملانوسیت تخریب ‌شوند که رنگ‌دانه ملانین تولید می‌کنند. در نتیجه این وضعیت موجب کاهش تولید رنگ‌دانه و بروز پدیده هایپوپیگمانتاسیون و روشن‌تر شدن رنگ پوست به‌صورت غیرطبیعی می‌شود.

aef751e3 be25 4ea8 ad8d 446ca779ddb7 عوارض لیزر موهای زائد

6. آسیب دیدگی چشم

آسیب‌دیدگی چشم ممکن است یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد زنان باشد که انتخاب یک متخصص لیزر باتجربه می‌تواند در پیشگیری از این عارضه کمک‌کننده باشد. اصولاً در جراحی لیزر پرتوهای متراکم و قوی به کار برده می‌شود؛ فلذا احتمال آسیب‌دیدگی چشم مخصوصاً اگر لیزر برای برداشتن موهای زائد صورت باشد یک خطر بالقوه جدی در بلندمدت محسوب می‌شود. به طور طبیعی لیزر موهای زائد کاسه چشم و اطراف استخوان حفره چشمی توسط پزشکان و مراکز لیزر معتبر پیشنهاد نمی‌شود. به‌این‌علت که احتمال زیادی وجود دارد که نور اشعه لیزر با چشم تماس پیدا کند و سبب التهاب مشیمیه چشم و در نهایت آسیب‌دیدن چشم شود.

7. خطر عفونت جلدی

خطر بروز عفونت جلدی می‌تواند یکی دیگر از عوارض ناشی از لیزر فول بادی مردان و زنان باشد. در حقیقت بعد از انجام لیزر پوست ناحیه تحت درمان در وضعیت حساس از نظر احتمال بروز عفونت‌های میکروبی پوست مخصوصاً عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی قرار می‌گیرد. کسانی که قبل از عمل لیزر مدت‌زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند بیشتر از بقیه در معرض خطر عفونت‌های جلدی قرار می‌گیرند. همچنین بهداشت محیط نیز بسیار تأثیرگذار در این زمینه است.

بیشتر بخوانید:  با مجرب ترین وکیل در شیراز سال 1401آشنا شوید!

8. خطر سرطان

برخی افراد نگران تأثیر عمل لیزر در تقویت بروز سرطان پوست هستند. درحالی‌که عوارض لیزر موهای زائد در بروز سرطان پوست نه‌تنها ثابت نشده؛ بلکه در برخی اوقات حتی این روش برای درمان برخی از ضایعات اولیه سرطان پوست استفاده می‌شود.

9. تأثیر لیزر موی زائد در ناباروری

عده‌ای معتقدند که لیزر بدن خصوصاً در نواحی مجاور اندام‌های تولیدمثل مانند رحم و تخمدان‌ها می‌تواند سبب ناباروری شود. این عقیده کاملاً نادرست است و در واقع می‌توان گفت اثبات نشده است. در واقع باید گفت باتوجه‌به حداقل میزان تابش پرتوهای اشعه نور لیزر و متمرکزشدن نور لیزر فقط در سطح پوست احتمال بروز این خطر وجود ندارد؛ زیرا اشعه‌های لیزر اندام‌های داخلی بدن را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهند.

جمع‌بندی

لیزر برای برداشتن موهای زائد قسمت‌های مختلف بدن مثل صورت، پا، دست‌ها، چانه، بازو و… انجام می‌شود. در روش برداشتن موهای زائد با لیزر اشعه‌های متراکم لیزر به فولیکول‌های مو تابانیده می‌شود، ملانین‌های موجود در فولیکول‌ها نور را جذب می‌کنند و در نتیجه موها تخریب می‌شوند. لیزر موهای زائد علاوه بر مزایایی که به دنبال دارد مثل دقت و سرعت عمل بالا ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد.

عوارض لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد که باتوجه‌به قدرت بدنی بیمار و تجربه پزشک در افراد متفاوت خواهد بود. قبل از انجام لیزر موهای زائد کسب اطلاعات کافی و انتخاب مراکز معتبر می‌تواند به کاهش این عوارض کمک‌کننده باشد. با انتخاب مرکز لیزر مروارید در تهران می‌توانید بهترین تجربه را از لیزر موهای زائد داشته باشید. برای رزرو نوبیت و استفاده از خدمات لیزر مروارید می توانید به نشانی www.laser-morvarid.com بروید.

پایاین رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

خاکستر بادی در بتن

خاکستر بادی چیست؟ خاکستر بادی گروهی از مواد است که می تواند از نظر ترکیب …