۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی

%name ۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی

سالروز تولد حکیم جرجانی

سی ام فروردین روز آزمایشگاه روز بزرگداشت جرجانی آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی می باشد که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود.

اسماعیل جرجانی کیست؟

اسماعیل جرجانی در سال ۱۰۴۲ میلادی در جرجان در شمال شرقی ایران نزدیک دریای خزر زاده شد. در قرن ۴ جرجان شهر مهمی بود که با حمله مغلول ها خیلی آسیب دید و شهر به کلی ویران شد شهر جدید یعنی گرگان امروزه در کنار این شهر ویران شده بنا شده می باشد.

قبل از جرجانی و بعد اسلام همه کتاب ها در ایران به زبان عربی نگارش میشد اما جرجانی اولین کسی بود که به زبان پارسی کتاب خیلی مهمی را نوشت. حکیم جرجانی، ابتدا طب را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس به سمت افزودن بر معلومات خود رنج سفر را به جان خرید و عازم دیگر نقاط ایران شد.

بیشتر بخوانید:  تقویم سال 1400

اسماعیل جرجانی ، در سال 504 هجری رهسپار خوارزم و دربار قطب ‌الدین ‌محمد سرسلسله خوارزمشاهیان که دربارش مجمع فضلا و دانشمندان بود شد. او در خوارزم مسئولیت بیمارستان بزرگ آن دیار را پذیرفت.

%name ۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی

مهمترین آثار حکیم جرجانی  به نام ” ذخیره خوارزمشاهی” می باشد

حکیم جرجانی در اولین سال حضورش در خوارزم تدوین کتاب عظیم خود ” ذخیره خوارزمشاهی” را که مشتمل بر 750 هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشکی بود به پایان برد.

حکیم جرجانی ضمن مسافرتهای طولانی به کشور و شهرهای علمی آن روزگار به فراگیری علوم پزشکی خصوصاً از راه مشاهدات آزمایشگاهی پرداخت.

جرجانی علاوه بر ذخیره خوارزمشاهی دارای آثار دیگری در زمینه علم پزشکی همچون خفی‌ علایی، الاغراض‌ الطبییه  ، طب الملوکی و یادگار نیز می باشد که بسیاری از آنان راهگشای طبیبان آن عصر و نیز مشخص‌ کننده روش پزشکان گذشته برای طبیبان فعلی می ‌باشد. از این روست که بسیاری جرجانی را یکی از بزرگترین پزشکان آن عصر دنیا نامیده‌ اند .

بیشتر بخوانید:  روز جهانی شادی چه روزی است؟

حکیم جرجانی بیشتر مشاهداتش را در سمت تشخیص بیماریها از راه آزمایشگاه به دست آورد و بنا بر همین اصل او را به عنوان پدر علوم آزمایشگاهی می نامند و سالروز تولدش را ” روز علوم آزمایشگاهی” نامگذاری کردند .

جرجانی پایان شرایط جغرافیایی ، آب هوایی و بیماری های رایج مکان زندگی خود را با جزئیات پایان ذکر کرده می باشد. همچنین ذکر شده می باشد که او اولین کسی بود که رابطه گواتر و اگزوفتالمی را کشف کرد.

%name ۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی

سالروز تولد حکیم جرجانی

انتخاب روز 30 فروردین ماه به عنوان روز علوم آزمایشگاهی :

1. انتخاب روز بزرگداشت حکیم جرجانی می تواند به عنوان آغاز کننده یک ابتکار جدیدی از نگاه مشاهدات آزمایشگاهی و نهایتاً تشخیص بیماری در دنیای اسلام و پزشکی باشد، لازم و ضروری می باشد.

بیشتر بخوانید:  سال نو میلادی 2021

2 . 30 فروردین ماه با عنایت به اینکه از روزها و ماههای اول سال می باشد و آغاز پرکاری کاری یک صنف از وجوه مختلف در ابتدای سال مفید می باشد، انتخاب گردید.

3. تنویر افکار عمومی و اطلاع آحاد اجتماع از عملکرد کارکنان در صحنه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور

4. تجلیل از پیشرفتها ، تحقیقات نوین و دستاوردهای جدید و قدردانی از تلاشهای دانشمندان، متخصصین، دانشجویان و کارکنان علوم آزمایشگاهی

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

(*13*) اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين از القاب مشهور امام علی (ع) هستند 13 رجب ولادت حضرت …