13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

(*13*)

%name 13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين از القاب مشهور امام علی (ع) هستند

13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

بنا به متن مورخين، امام اول شیعیان ،امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سى‌‏ام عمومی الفيل و در منزل‌ی خدا زاده شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پيامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على(ع) از هر دو جهت هاشمى نسب می باشد.

مقدمه

امشب، مردی گستره آفاق را روشن می کند که شجاعتش، دلاوری پایان شجاعان را بی رنگ می کند.
امشب، کودکی خواهد خندید که انصاف را تفسیری عاشقانه خواهد کرد.
امشب، کسی سکوت کعبه را خواهد شکست که روزی بر بلندای شانه های خورشید، با تبر معرفت، بت های زمانه را خواهد شکست.
امشب، ستاره ای خواهد درخشید که درخشش نجابتش، بغل مهربان مظلومیت می باشد.
امشب، شب آمدن صاحب ذوالفقار، حیدر کرار می باشد، آمدنش مبارک! …

کیفیت ولادت حضرت علی (ع)

بنا به متن مورخين، امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سى‌‏ام عمومی الفيل و در منزل‌ی خدا زاده شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پيامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على(ع) از هر دو جهت هاشمى نسب می باشد.

بیشتر بخوانید:  روز جهانی دختر

مادر اين حضرت، خداپرست بوده و با دين حنيف ابراهيم زندگى می‌كرد و پيوسته به درگاه خدا مناجات كرده و خواهش می‌نمود كه وضع اين حمل را بر او آسان گرداند. فاطمه بنت اسد، مادر امير المؤمنين(ع)، در حالي كه هنگام تولد فرزندش فرا رسيده بود به زيارت منزل‌ی خدا رفت و گفت:
“خدايا من به تو و به آن چه از رسولان و كتاب‌ها از جانب تو آمده‏اند ايمان دارم و سخن جدم ابراهيم خليل را تصديق می‌كنم و اوست كه اين بيت عتيق را بنا نهاده می باشد. به حق آن كه اين منزل را ساخته و به حق مولودى كه در شكم من می باشد ولادت او را بر من آسان گردان”

در اين هنگام به دستور خدا، ديوارهای منزل‌ی خدا (كعبه) شكافت و فاطمه به درون منزل رفت و ديوار به هم بر آمد. فاطمه پس از سه روز بيرون آمد و در حالی كه اميرالمؤمنين(ع) را در بغل داشت، گفت من به منزل خدا داخل شدم و از ميوه ‏هاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بيرون آيم هاتفى ندا كرد: “اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على می باشد و خداوند على الاعلى می‌فرمايد من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأديب‌اش كردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانيدم و اوست كه بت‌ها را در منزل من می‌شكند و اوست كه در بام منزل ‏ام اذان می‌گويد و مرا تقديس و پرستش می‌نمايد. خوشا بر كسی كه او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت كند و واى بر كسى كه با او دشمنی كرده و از او نافرمانی كند.”

بیشتر بخوانید:  30 دی سالروز آتش سوزی ساختمان پلاسکو

و چنين افتخاري منحصر به فردى كه براى على(ع) در تاثیر ولادت در درون كعبه حاصل شده می باشد براي احدى از عموم افراد بشر به دست نيامده می باشد.

%name 13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

امام علی (ع) تنها فردی می باشد که در منزل خدا زاده شد

در بعضى روايات آمده می باشد كه فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل (پيش از آن كه به دستور نداى غيبى، نام علی را برای آن حضرت برگزيند) نام او را حيدر انتخاب كرده بود؛ و چون نام آن حضرت على گذاشته شد، “حيدر” يكی از القاب آن حضرت گرديد.

از ديگر القاب مشهور آن حضرت ” اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين و اخو رسول‌الله” بوده و كنيه‌های ايشان نيز “ابوالحسن و ابوتراب” می باشد. همچنين فاطمه بنت اسد براى رسول اكرم(ص) نيز به منزله‌ی مادر بوده و از اولين گروهى می باشد كه به آن حضرت ايمان آورد و به مدينه مهاجرت نمود و هنگام وفاتش نبى اكرم(ص)، پيراهن خود را براى كفن او اختصاص داد و بر جنازه ‏اش نماز خواند و خود در قبر او قرار گرفت تا وى از فشار قبر آرام گردد و او را تلقين فرمود و دعا نمود.

بیشتر بخوانید:  تقویم سال 1400

کودکی و اسلام حضرت علی (ع)

زمانی که حضرت علی ۶ ساله بود، پدرش، ابوطالب که ریاست بنی‌هاشم را بر عهده داشت، گرفتار مشکل مالی گردید. حضرت محمد که خود در کودکی تحت سرپرستی ابوطالب قرار گرفته بود و در این زمانه سنش از ۳۰ سال گذشته بود، برای سبک‌کردن بار عائلهٔ او به او پیشنهاد کرد که سرپرستی علی را او بر عهده بگیرد. ابوطالب پذیرفت و حضرت علی از کودکی در منزلٔ حضرت محمد، تحت نظر او قرار گرفت.

هنگامی که حضرت محمد اعلام دریافت وحی الهی نمود، حضرت علی که در آن زمانه ۱۰ ساله بود به او ایمان آورد و مسلمان شد.

 

منبع: بیتوته

 

(*13*)

مطلب پیشنهادی

30 دی سالروز آتش سوزی ساختمان پلاسکو

نمای داخلی ساختمان پلاسکو قبل از آتش سوزی سالروز آتش سوزی ساختمان پلاسکو آتش‌سوزی ساختمان …