نحوه ختم حدیث کسا

%name نحوه ختم حدیث کسا

نحوه ختم حدیث کسا

حدیث شریف کساء از احادیثی است که در عین سادگی متن و سجع زیبا دارای محتوایی غنی و آثار و برکات فراوان است که در متن آن به آنها اشاره می شود. بسیاری از افراد برای رفع گرفتاری ها، ازدواج و همچنین برآورده شدن حاجات خود ختم حدیث کسا را انجام میدهند.

حدیث کسا:
حدیث کسا حدیثی در فضیلت پیامبر، امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافته‌اند. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم(ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه‌ای پشمین (کِساء) پوشانید. امامان شیعه به این حدیث برای اثبات فضیلت و برتری خود برای به دست گرفتن خلافت استناد کرده‌اند.

حدیث کسا به قدری اهمیت دارد که میتوان آنرا در راستای معرفی پیشوایان و راهنمایان امت اسلام و یکی از نقاط روشن و برجستۀ خصایص و فضائل اهل بیت گرامی معرفی کرد.

شرایط ختم حدیث کسا:
هر چند در روایات معصومان شرایط و آداب خاصی برای خواندن حدیث کساء بیان نشده است، اما در نظر داشتن شرایط عام جلسات دعا و توسل، که در همان حالت تضرع و خشوع و انقطاع از همه کس و همه چیز به سوی خدا است، می تواند بر تأثیر این توسل بیفزاید.

اگر به شرایطی که برخی از علما و بزرگان برای خواندن این حدیث بیان کرده اند توجه کنیم، در می یابیم که این شرایط از جمله آداب عمومی خواندن دعاها و توسلات است و این احتمال وجود دارد که تجربیات آن عالم یا الهامات خاصی که به برخی شده، دلیل سفارش به بعضی از آداب خواندن حدیث کسا باشد.

بیشتر بخوانید:  خواص سوره تکویر یا کورت

نحوه ختم حدیث کسا:
مرحوم آیت الله بهاء الدینی: برای خواندن حدیث کساء چند نفر، پس از نماز مغرب و عشا دور هم جمع شوند و ۱۴ هزار صلوات بفرستند و حدیث کساء را بخوانند و حاضران در جلسه را اطعام کنند.

محمد جواد یزدی شیبانی: چون ذکر حدیث کساء جهت رفع بلیات و قضای حاجات منویات و فیوضات از جملۀ مجربات است و تمام این آثار به برکت واسطه های الهی برای جلسات حدیث کساء وجود دارد، سزاوار است که افرد علاقه مند به شرکت در جلسات حدیث کساء به نحوی در این مجالس شرکت کنند که گویا آن بزرگواران در جلسه حاضر و ناظر می بینند» (یزدی شیبایی، محمد جواد، تذکر المصائب ص ۱)

آیت الله العظمی گلپایگانی: به نقل از برخی از نزدیکان مرحوم آیت الله گلپایگانی، وقتی مشکلی برای این عالم پیش می آمد، ایشان به حدیث کساء متوسل می شدند و در مواقعی که کسی نزد ایشان می آمد و مشکلی داشت، ایشان یک جزوه حدیث کساء به او می دادند و می فرمودند: «از طریق توسل به حدیث کساء، مشکل  خود را برطرف کنید» .

بیشتر بخوانید:  مناجات های کوتاه با خدا

آیت الله قاضی طباطبایی: یکی از مراجع بزرگوار تقلیدنقل می کنند: آیت الله قاضی استاد عرفان و اخلاق علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان،  به حدیث کساء بسیار اعتقاد داشت و اگر کسی به ایشان مراجعه می کرد و از مشکلات خود برای ایشان می گفت، در جواب به خواندن حدیث کساء، سفارش می کردند. همچنین آیت الله قاضی به رعایت آداب خاصی برای جلسات  حدیث کساء اشاره می نمودند؛ برای مثال می فرمودند: در جلسات حدیث کساء، چوب عود آتش بزنید.

آیت الله بهجت: برای شفای مریض حدیث کساء را مکررا بخوانید و هنگام خواندن در مجلس عود روشن کنید.

%name نحوه ختم حدیث کسا

ختم حدیث کسا

ختم حدیث کسا برای ازدواج:
روش ختم حدیث کسا: حدیث کسا را در شب جمعه بخوانید با این شرط که چادر رو بیندازید روی سرتان و شمرده شمرده بخوانید و حضور امامان را تصور کنید و لابه لای دعا حاجتتان را بگویید … این ختم تا ۵ شب جمعه باید انجام شود.

ختم حدیث کسا برای رفع گرفتاری ها و برآورده شدن حاجات:
این ختم به مدت یک هفته و از روز شنبه شروع میشود. و بعد از هر روز که دعاها خوانده شد  حاجت خود را از خداوند بخواهید و خدا را به 5 تن قسم دهید.

روز شنبه: در ساعت معینی حدیث کسا را بخوانید و بعد 2 رکعت نماز هدیه به پیامبر اکرم (ص) و بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

بیشتر بخوانید:  6 ذکر مجرب برای برآورده شدن حاجات

روز یکشنبه: دقیقا در همان ساعتی که روز شنبه حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن 2 رکعت نماز هدیه به امام حسن (ع) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز دوشنبه: دقیقا در همان ساعت روزهای قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن 2 رکعت نماز هدیه به امام حسین (ع) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز سه شنبه:  دقیقا در همان ساعت روزهای قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن 2 رکعت نماز هدیه به امام علی (ع) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز چهارشنبه: دقیقا در همان ساعت روزهای قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن 2 رکعت نماز هدیه به حضرت زهرا(س) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز پنج شنبه: دقیقا در همان ساعت روزهای قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن 2 رکعت نماز هدیه به جبرئیل بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز جمعه:  دقیقا در همان ساعت روزهای قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن نماز امام زمان (عج) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

فضائل و آیات سوره طارق به همراه ترجمه

همه چیز درباره ی سوره ی طارق فواید خواندن سوره طارق + متن و ترجمه …