پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

%name پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین

پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز

پلانتین یا موز پختنی از نظر ظاهری شباهت زیادی به موز دارد ولی از مقدار نشاسته آن بیشتر از موز می باشد و بافت سفت تر و حجیم تری دارد.

پلانتین چیست ؟ پلانتین ( به انگلیسی : Plantain )  شباهت زیادی به موز دارد هم از نظر ظاهری و هم از نظرخواص و مواد مغذی. شباهت پلانتین و موز به قدری زیاد می باشد که همه برای اولین بار این دو را با هم اشتباه میگیرند. پلانتین به نام موز پختنی ( به انگلیسی : Cooking banana ) یا موز دسر هم شناخته میشود و بر خلاف موز بیشتر مصرفش در پخت غذا می باشد.

درخت پلانتین در پایان طول سال میوه میدهد بنابراین در 121 کشوری که کشت میشود و اغلب جزو کشورهای در حال توسعه هستند منبع غذایی مهمی محسوب میشود و تنها 15 درصد تولید آن صادر میشود.

در حال حاضر پلانتین در میان مواد غذایی خوراکی مردم جهان مرتبه دهم را به خود اختصاص داده می باشد.

اختلاف پلانتین و موز

پلانتین در مقایسه با موز بافت سفت تر و حجیم تری دارد به همین دلیل به آسودگی برای پخت پز قابل استفاده می باشد. پلانتین بیشتر برای پختن غذا استفاده میشود و کمتر به صورت خام خورده میشود.

مقدار نشاسته بیشتر و شیرینی کمتری دارد.

پلانتین از نظر اندازه از موز بزرگتر می باشد و پوست خیلی قطور تری نسبت به موز دارد. دم پلانتین خیلی پهن تر از دم موز می باشد.

کربوهیدرات موجود در پلانتین بیشتر نشاسته می باشد ولی کربوهیدرات موجود در موز بیشتر قند می باشد.

%name پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

انواع پلانتین

انواع پلانتین و کاربردهای خوراکی

پلانتین با توجه به مرحله رسیده شدن رنگ های گوناگون و کاربردهای خوراکی متفاوتی دارد.

پلانتین سبز : پلانتین سبز هنوز کاملا نرسیده می باشد و اقبال داخلی آن تا حدودی سفت می باشد و برای سوا کردن پوستش باید از چاقو استفاده کنید. مقدار نشاسته پلانتین سبز مثل سیب زمینی بالاست و شیرینی خیلی کمی دارد. از پلانتین سبز برای درست کردن چیپس پلانتین استفاده میکنند.

پلانتین زرد : از پلانتین زرد برای سرخ کردن، پختن و کبابی کردن استفاده میشود. پلانتین زرد نرم تر و شیرین تر می باشد.

پلانتین سیاه : سیاه شدن پوست پلانتین به معنی ویران‌شدن آن نیست بلکه نشان دهنده نهایت رسیده شدن میوه می باشد که شیرین ترین مزه را دارد. از این پلانتین معمولا برای تهیه دسر یا خام خوردن استفاده میشود.

روش های مصرف پلانتین

پلانتین را میتوانید به روش های مختلف بپزید و در سالاد ها ، غذاها و دسرهای مختلف استفاده کنید. از جمله روش های پخت پلانتین جمله می باشد از :

– کباب کردن و سرخ کردن

– چیپس پلانتین

– خرد کردن و تهیه پوره یا استفاده در سوپ و خورش

– مصرف خام یا پخته آن در انواع سالاد های رژیمی

– بخارپز کردن برای مصرف نوزادان و سالمندان

– خشک کردن و تهیه پودر پلانتین برای مصرف به صورت خشک یا مخلوط کردن با شیر

– میکس پلانتین برای انواع اسموتی

– ترکیب پودر پلانتین با ادویه کاری

– آرد پوست پلانتین هم خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد و میتوانید از آن در تهیه شیرینی جات یا ترکیب در پودر چای های پودری و نسکافه استفاده کنید.

خواص پلانتین

پلانتین بافت نشاسته زیادی دارد بنابراین منبع غنی کربوهیدرات و مواد معدنی می باشد و مقدار چربی آن خیلی کم می باشد به علاوه ماده سمی یا مضری در آن وجود ندارد. سایر خواص پلانتین عبارتند از :

کاهش فشار خون و سلامت قلب : پلاتین یکی از غنی ترین منابع پتاسیم می باشد. پتاسیم موجود در یک فنجان پلانتین پخته شده 20 درصد پتاسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین میکند. افزایش نسبت پتاسیم به سدیم در بدن سبب کنترل و کاهش فشارخون میشود. تحقیقات نشان داده می باشد کسانی که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم دارند کمتر در معرض سکته مغزی و پوکی استخوان و نارسایی کلیه قرار میگیرند. مصرف پتاسیم کافی سبب انقباض بهتر عضلات و سلامت قلب و استقامت استخوان ها میشود و بنابراین برای ورزشکاران و همینطور سلامت کلی بدن خیلی مفید می باشد.

فیبر محلول موجود در پلانتین به کاهش کلسترول و فشار خون کمک میکند و خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش داده و سطح قند خون را تثبیت میکند.

ویتامین B6 موجود در پلانتین سبب کنترل سطح اسید آمینه هموسیستئین میشود ، این اسید آمینه سبب ایجاد نارسایی قلبی و صدمه به دستگاه عصبانی میشود. مصرف ویتامین B6 کافی به صورت روزانه سبب سلامت عروق و کاهش مشکلات قلبی عروقی میشود.

%name پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

خواص پلانتین

درمان هموروئید و عملکرد بهتر دستگاه گوارش : یک فنجان پلاتین 25 – 30 گرم فیبر دارد که معادل یک پنجم نیاز روزانه می باشد. مقدار فیبر بالای پلانتین سبب میشود جذب و هضم سایر مواد غذایی بهتر شود. بر اساس تحقیقات مصرف پلانتین یک روش عالی و موثر برای درمان یبوست و درد و مشکلات هموروئید می باشد و به درمان بیماری های دستگاه گوارش از جمله دیورتیکولیت کمک میکند.

بیشتر بخوانید:  خواص انار | چندین خاصیت جادویی انار برای سلامتی

کاهش وزن با پلانتین : مقدار بالای فیبر موجود در پلانتین سبب میشود مدت دوران بیشتری حس سیری داشته باشید و بنابراین یکی از خوراکی های مفید برای رژیم غذایی کاهش وزن می باشد.

ویتامین B6 موجود در این میوه به سوخت و ساز بهتر چربی و تبدیل شدن غذا به انرژی کمک میکند.

کاهش مضرات رادیکال های آزاد : زمانی که در معرض دود تنباکو یا نور خورشید و سایر تشعشعات قرار میگیرید یا هنگام تجزیه برخی مواد خوراکی در بدن ، رادیکال های آزاد تولید میشوند. رادیکال های آزاد عامل پیری زودرس و افزایش احتمال ابتلا به سرطان هستند. یکی از مهم ترین عوامل کمک کننده به بدن در مقابل با رادیکال های آزاد مصرف روزانه ویتامین ث می باشد.

یک فنجان پلانتین 35 درصد ویتامین ث مورد نیاز بدن را تامین میکند که بازي کردن نقش بسزایی در بازسازی و رشد بافت های صدمه دیده در بدن دارد. به خصوص برای بازسازی پوست ، تاندون ها ، رباط ها و رگ ها. همچنین سبب تقویت و تثبیت غضروف ، تقویت استخوان و دندان ها میشود.

تقویت سیستم ایمنی بدن : یک فنجان پلانتین  36 درصد ویتامین آ مورد نیاز روزانه بدن را تامین میکند که یک آنتی اکسیدان قدرتمند می باشد و در کنار ویتامین ث به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک میکند. وجود ویتامین آ برای بازسازی خراش ها مهم و حیاتی می باشد. مصرف مقدار کافی ویتامین آ تاثیر رادیکال های آزاد را خنثی میکند و واکنش های آلرژیک التهابی سلول های بدن را کاهش میدهد. ویتامین آ تاثیر مستقیم بر سلامت چشم و بینایی دارد.

در عملکرد همکاری ویتامین B6 موجود در پلانتین با ویتامین B12 تولید گلبولهای قرمز و سفید خون سلامت پیدا میکند و از سویی دیگر جلوگیر از ابتلا به آرتروز و روماتیسم میشود.

سلامت عملکرد مغز و خلق و خو : یک فنجان پلانتین 24 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه بدن را تامین میکند. این ویتامین در تولید چندی از انتقال دهنده های عصبانی برای انتقال اطلاعات ، بازي کردن نقش مهمی دارد.

ویتامین B6 سبب سلامت ترشح هورمون های سروتونین و نوراپینفرین میشود که سبب تثبیت خلق و خو و کاهش تغییرات ناخواسته میشوند.  از سویی دیگر به تولید هورمون ملاتونین و در عملکرد سلامت خواب کمک میکند.

بیشتر بخوانید:  از خواص پوست انبه چه می دانید؟

تامین منیزیم مورد نیاز بدن : با وجودی که منیزیم بر بیش از 300 واکنش بدن تاثیر گذار می باشد ولی ماده معدنی گمشده در رژیم های غذایی امروزه می باشد. مصرف یک لیوان پلانتین میتواند 16 درصد منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

منزیم میتواند به تنظیم فشار خون و پیشگیری از پوکی استخوان و جذب بهتر کلسیم در بدن کمک کند. از سویی دیگر سبب سلامت سوخت و ساز کربوهیدرات ها در بدن شده و به تنظیم انسولین برای کاهش قند خون کمک میکند و از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری مینماید.

مصرف به اندازه منیزیم میتواند به کاهش سردردهای میگرنی ، بیخوابی و افسردگی کمک کند.

پیشگیری و درمان خراش معده در تاثیر مصرف آسپرین : بر اساس تحقیقات انجام شده پودر پلانتین سبب سلامت خراش معده ناشی از مصرف آسپرین میشود.

مصرف پودر پلانتین سبب رشد و تقویت لایه داخلی معده میشود. بنابراین برای کسانی که به خاطر آرتروز ، روماتیسم و دردهای مزمن مجبور به استفده از داروهای خلاف التهاب غیر استروئیدی هستنید خیلی مفید می باشد.

مضرات پلانتین

اگر به مصرف موز آلرژی دارید به احتمال زیاد به پلانتین هم آلرژی خواهید داشت.

علایم آلرژیک ، بلافاصله یا حدود یک ساعت بعد از مصرف آشکار میشوند که حاوی خارش ، متورم شدن لب ها و زبان و گلو ، کهیر و مشکل تنفسی می باشد.

مقدار بالای کربوهیدرات موجود در پلانتین به خصوص اگر رسیده باشد سبب بالا رفتن قند خون میشود. اگر گرفتار به دیابت هستید باید در مصرف این میوه احتیاط کنید.

%name پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

بها غذایی پلانتین

بها غذایی پلانتین

میزان موجود در پلانتین خام میزان موجود در پلانتین پخته‌شده
کالری۱۸۱ ۲۳۲
کربوهیدرات۴۷ گرم ۶۲٫۳ گرم
پروتئین۱٫۹ گرم ۱٫۶ گرم
چربی۰٫۵ گرم ۰٫۴ گرم
فیبر۳٫۴ گرم ۴٫۶ گرم
ویتامین C۲۷٫۲ میلی‌گرم (۴۵ درصد)* ۲۱٫۸ میلی‌گرم (۳۶ درصد)
ویتامین A۱ میلی‌گرم (۳۳ درصد) ۱٫۱ میلی‌گرم (۳۶ درصد)
۰٫۴ میلی‌گرم (۲۲ درصد) ۰٫۵ میلی‌گرم (۲۴ درصد)
پتاسیم۷۳۹ میلی‌گرم (۲۱ درصد) ۹۳۰ میلی‌گرم (۲۷ درصد)
۵۵ میلی‌گرم (۱۴ درصد) ۶۴ میلی‌گرم (۱۶ درصد)
آهن۰٫۹ میلی‌گرم (۵ درصد) ۱٫۲ میلی‌گرم (۶ درصد)

* درصدهایی که در جدول  ذکرشده، نشان دهنده درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای بدن  یا Daily Value (به‌اختصار، DV) می باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست دوستی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …