روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

از فواید روغن کنجد می توان به عکس سرطان بودن آن اشاره کرد

 خواص روغن کنجد

ویژگی های تغذیه ای گیاه کنجد سبب شده هست که برخی روغن های آن را “ملکه دانه های روغنی” بنامند. این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و خواص بی نظیری می باشد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

روغن کنجد چه مواد مغذی دارد؟

روغن کنجد حاوی ویتامین E هست که می تواند از سلول های پوست در مساوی صدمه های ناشی از عوامل محیطی مشابه اشعه ماورا UV بنفش، آلودگی و سموم محافظت کند.

روغن کنجد همچنین حاوی چندین ترکیب فنلی هست که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی و عکس التهابی می بخشد. این ترکیبات عبارتند از:

توکوفرول

پینورسینول

کنجد

سزامولین

سزامینول

سسامول

همچنین حاوی چندین اسید چرب ضروری هست. این اسیدها مرطوب کننده های موثری هستند که می توانند پوست را لطیف، نرم و مرطوب نگه دارند.

اسید اولئیک

اسید پالمیتیک

اسید استریک

اسید لینولئیک

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

از خواص روغن كنجد می توان به مفید بودن برای قلب اشاره کرد

انواع خواص روغن کنجد

از خاصیت روغن کنجد این هست که سرشار از آنتی اکسیدان هست

روغن کنجد حاوی کنجد و سزامول هست، دو آنتی اکسیدان که ممکن هست تأثیرات زیادی بر سلامتی شما داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش صدمه سلول ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما ممکن هست منجر به التهاب و بیماری شود.

یک مطالعه یک ماهه بر روی موش ها نشان داد که مصرف مکمل های روغن کنجد در مساوی صدمه سلول های قلبی محافظت می شود.

در همان مطالعه، پرکاری آنتی اکسیدانی در موش هایی که روزانه حدود 2 یا 5 میلی لیتر روغن کنجد در هر پوند (5 یا 10 میلی لیتر در هر کیلوگرم) از وزن بدن دریافت می کردند، افزایش یافت.

روغن کنجد در صورت استفاده موضعی ممکن هست اثرات مشابهی داشته باشد. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که ممکن هست با مهار ترکیباتی مشابه گزانتین اکسیداز و اکسید نیتریک، که سبب ایجاد رادیکال های آزاد می شوند، صدمه سلول را کاهش دهد.

روغن دارای خاصیت عکس سرطان هست

آنتی اکسیدان هایی که در مورد آنها گفت‌وگو کردیم دارای خواص عکس سرطانی هستند.

سزامول یک لیگنان اصلی در دانه کنجد هست و به دلیل خاصیت عکس پرش، عکس التهاب نقش بازي كردن محافظتی در ارگانیسم دارد.

این می تواند مراحل مختلف سلول ها را تنظیم کند و می تواند به عنوان یک ماده شیمی درمانی در درمان پیشگیری از سرطان عمل کند.

آنزیم اکسیدان سزامین گفته می شود، که همان ویژگی کنجد را دارد و می تواند به عنوان یک ماده شیمی درمانی در ایجاد تومور هم استفاده شود.

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

دوستی با خواص روغن کنجد

دارای خواص عکس التهابی زورمند هست

التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، به همین دلیل مهم هست که آن را تا حد ممکن محدود کنید.

داروی سنتی تایوانی مدت زیادی هست که روغن کنجد را به دلیل خاصیت عکس التهابی استفاده می کند و از آن برای درمان التهاب مفاصل، دندان درد و خراش استفاده می کند.

اخیراً، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده هست که روغن کنجد می تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن هست یکی از مزایای اصلی آن برای سلامتی باشد.

برای قلب شما مفید هست

یک تحقیق تغییرناپذیر شده نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید هست.

روغن کنجد حاوی 82٪ اسیدهای چرب اشباع نشده هست.

به ویژه، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 هست. اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی اشباع نشده چندگانه هست که برای رژیم غذایی شما ضروری هست و نقش بازي كردن مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد.

تحقیقات انجام شده روی موش های صحرایی نشان می دهد که روغن کنجد می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند و حتی رشد پلاک را در رگ ها کند کند.

بیشتر بخوانید:  خواص تمشک

در حقیقت، ممکن هست سطح کلسترول شما را در صورت استفاده به جای روغن های پر چربی اشباع کاهش دهد.

یک مطالعه یک ماهه بر روی 48 بزرگسال نشان داد کسانی که 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) روغن کنجد مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که روغن زیتون مصرف کردند، کاهش بیشتری در کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیریدها دارند.

از خواص روغن کنجد به کاهش فشار خون می توان اشاره کرد

فشار خون را کاهش می دهد بی دلیل نیست که در زمان باستان از روغن کنجد به طور معمول در پخت و پز استفاده می کردند. طبق تحقیقی که توسط یک محقق هندی انجام شده هست، “روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش می دهد، پراکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد و وضعیت آنتی اکسیدانی را در بیماران گرفتار به فشار خون بالا افزایش می دهد.”

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

از خواص روغن کنجد خوراکی کنترل قند خون را می توان نام برد

ممکن هست به کنترل قند خون کمک کند

روغن کنجد ممکن هست از تنظیم قند خون سالم، که به ویژه برای افراد دیابتی زیاد مهم هست، پشتیبانی کند.

یک مطالعه نشان داد قرار دادن موشهای صحرایی گرفتار به دیابت در رژیم غذایی 6٪ روغن کنجد به مدت 42 روز منجر به کاهش قابل توجه قند خون در مقایسه با موشهایی که از روغن تغذیه نشده بودند.

روغن کنجد حتی ممکن هست در تنظیم طولانی مدت قند خون نقش بازي كردن داشته باشد.

به مبارزه با استرس و افسردگی کمک می کند

روغن کنجد حاوی یک آمینو اسید معروف به تیروزین هست که مستقیماً با پرکاری سروتونین ارتباط دارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبانی هست که بر روحیه ما اثر می گذارد. عدم برابری آن می تواند منجر به افسردگی و استرس شود. به گفته متخصصان، مصرف غذاهایی که به تولید سروتونین کمک می کنند به حس مثبت کمک می کند و استرس مزمن را از بین می برد. روغن کنجد مانند خوبی برای آن هست.

ممکن هست به درمان آرتروز کمک کند

آرتروز تقریباً 15٪ از مردم را تحت اثر قرار می دهد و علت شایع درد مفاصل هست. با چندین مطالعه مربوط به جوندگان مشخص شد، روغن کنجد سبب سلامت در آرتروز شده هست.

اگرچه مطالعات حیوانی نشان داده هست که روغن کنجد می تواند آرتروز را تسکین دهد، اما تحقیقات در مورد انسان مورد نیاز هست.

روغن کنجد منبع غنی از داروهای عکس سم هست

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از صدمه سلول هایی که ممکن هست در تاثیر فشارهای محیطی یا دیگر اکسیداتیو ایجاد شده باشند پیشگیری یا لااقل آن را کند می کنند.

سلول ها چیزی به نام رادیکال های آزاد تولید می کنند که مواد زائدی هستند که هنگام مصرف غذا در بدن آشکار می شوند.

گاهی اوقات بدن نمی تواند این مواد اضافه را به موعد و با پیروزی از بین ببرد، این زمانی هست که صدمه به سلول ها و عملکرد بدن ایجاد می شود.

میزان مواد اضافه ممکن هست در معرض منابع مضر خارجی مشابه دود، اشعه ماورا بنفش یا برخی دیگر از منابع آلودگی افزایش یابد.

روغن کنجد منبع غنی از دو آنتی اکسیدان قدرتمند به نام های سزامول و سزامینول هست که به عنوان آنتی اکسیدان ها ارگانیسم را تقویت می کنند و به دفع مواد اضافه در بدن ما کمک می کنند.

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

فوایدروغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد برای سلامت خواب مفید هست

میزان زیادی از مردم در سراسر جهان از بی خوابی رنج می برند و مشکل خوابیدن دارند.

استفاده از روغن کنجد به صورت، به آنها کمک می کند تا به آرامشی دست یابند که به آنها کمک می کند تا سریعتر و بهتر بخوابند.

هنگامی که روغن کنجد را قبل از خواب می مالید، حس سنگینی می کنید و شما را آرام می کند و به شما کمک می کند تا از نظر ذهنی در تخت خود فرو بروید.

بیشتر بخوانید:  فلفل موزی چیست و چه خواصی دارد؟

اگر فضای مناسب را تنظیم نکنید، به عنوان مانند در یک اتاق با نور زیاد یا یک اتاق پر سر و صدا، نباید انتظار داشته باشید که به شما کمک کند.

این روغن به شما کمک می کند قبل از خواب خیال خود را آسوده کرده و آرام باشید.

ممکن هست به سلامت خراش ها و سوختگی ها کمک کند

در حالی که روغن کنجد می تواند به دلیل فواید سلامتی آن مصرف شود، اما ممکن هست به صورت موضعی برای خراش و سوختگی نیز استفاده شود.

ازون گاز طبیعی هست که می تواند از نظر پزشکی استفاده شود. کاربرد بالینی آن به سال 1914 برمی گردد که برای درمان عفونت ها در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. روغنهایی که ازون به آنها افزایش شده هست – معروف به روغن های ازون – به صورت موضعی برای درمان بیماری های مختلف پوست استفاده می شود.

در یک مطالعه موش صحرایی ، درمان موضعی با روغن کنجد ازون دار با سطوح بالاتر کلاژن در بافت خراش ارتباط داشت. کلاژن یک پروتئین ساختاری هست که برای بازسازی خراش لازم هست.

مطالعات دیگر نشان داده هست که درمان موضعی با روغن کنجد سبب کاهش سوختگی و سلامت خراش در موش ها می شود ، اگرچه تحقیقات انسانی در این زمینه کم هست.

احیاناً توانایی روغن در سلامت خراش ها و سوختگی ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و عکس التهابی آن هست.

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

فوايد روغن كنجد برای درمان خراش دهان و لثه

روغن برای موهای شما سودمند هست

روغن کنجد نه تنها برای موهای شما، بلکه برای کل سر و به ویژه پوست سر مفید هست.

روغن کنجد غنی شده هست از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هایی که سلول های موی شما را تغذیه می کنند، روغن کنجد یک روش عالی برای سلامت سر و موی شما هست.

مواد موجود در روغن موها را تغذیه می کند و به او کمک می کند تا سفیدی را به عقب‌انداختن بیندازد، پوست سر شما را آرام می کند و جلوه ای براق به مو می دهد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکثر مردم با آن روبرو هستند، شوره سر هست. مالیدن روغن کنجد بر روی سر با داشتن خواص عکس باکتری، از شوره سر بیشتر پیشگیری می کند و به کاهش حس خارش که گاهی اوقات سبب ایجاد شوره می شود، کمک می کند و همچنین به افرادی که مشکل شپش دارند کمک می کند.

همچنین به ریزش موی ناشی از استرس کمک می کند. پس از استفاده روی سر، به دلیل حس خنک شدن به شخص کمک می کند تا استراحت بیشتری پیدا کند.

روغن کنجد همچنین به دلیل سلامت گردش خون در پوست سر و تأمین تغذیه ساقه های مو، سبب رشد مو می شود.

اگر در داشتن موهای خشک مشکل دارید، معجونی وجود دارد که می توان در منزل از روغن کنجد و آب لیمو تهیه کرد و به خشکی موهای خود کمک کنید.

اگر چه تحقیقات محدود هست، برخی شواهد نشان می دهد که روغن کنجد می تواند مزایای زیر را داشته باشد:

علاوه بر پایان این مزایا، برخی دیگر از مزایای روغن کنجد می تواند کمک به حرکات روده، سلامت سلامت چشم، پیشگیری از خماری، کاهش سطح سدیم، کمک به مشکلات یبوست و ماساژ نوزادان با روغن کنجد کند.

استفاده موضعی ممکن هست درد را تسکین دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که ماساژ با روغن کنجد می تواند به کاهش درد دست و پا کمک کند.

ممکن هست سلامت مو را سلامت بخشد. ترکیبات موجود در این روغن ممکن هست درخشندگی و قدرت مو را افزایش دهد. یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که مصرف مکمل های متشکل از کنجد و ویتامین E روزانه سبب تقویت قدرت و درخشندگی مو می شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه و خواص سرکه انگبین سنتی (سکنجبین)

روغن کنجد، خواص عکس باکتری و آنتی اکسیدانی آن به شما کمک می کند تا با باکتری های دهان خود مبارزه کنید و همچنین هر مجروح که ممکن هست در دهان و لثه دندان داشته باشید را درمان کند.

کافی هست 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد را تا جایی که می توانید در دهان خود بچرخانید و باکتری های موجود در آن را بشویید.

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

روغن کنجد خواص بی شماری دارد

آیا استفاده از روغن کنجد روی پوست بی خطر هست؟

استفاده از روغن کنجد برای بیشتر افراد بی خطر هست. از آنجایی که هر ماده ای می تواند واکنش ایجاد کند، به خصوص اگر پوست احساساتی دارید، بهتر هست قبل از استفاده از آن تست پچ انجام دهید.

برای انجام تست پچ این مراحل را انجام بدهید :

بخت بالای بازوی داخلی خود را نزدیک آرنج بشویید و خشک کنید.

مقدار کمی روغن کنجد را با یک پنبه ای پاک به موقعیت مورد نظر بمالید.

روی آن را به مدت 24 ساعت با پد گاز بپوشانید.

اگر حس سوزن سوزن شدن و خارش داشتید، لنت گاز را بردارید، موقعیت را بشویید و استفاده از روغن را بریدن کنید.

اگر حس نمی کنید، لنت گاز را به مدت 24 ساعت کامل بگذارید و سپس آن را بردارید.

اگر پوست شما به نظر می رسد و حس شفافیت می کند، احیاناً به روغن کنجد آلرژی ندارید و می توانید از آن به صورت آزادانه روی پوست خود استفاده کنید.

اگر به کنجد آلرژی دارید از روغن کنجد استفاده نکنید.

%name روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

روغن کنجد کاربردهای زیاد و متفاوتی دارد

نحوه استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد یک روغن اساسی نیست ، بنابراین لازم نیست قبل از استفاده رقیق شود.

سعی کنید روغن کنجدی را پیدا کنید که بدون سایر مواد و مواد شیمیایی باشد. برچسب محصول را بخوانید تا بفهمید روغن خالص هست یا چیز دیگری به آن افزایش شده هست.

برای ماساژ و مرطوب سازی می توانید از روغن کنجد به صورت آزاد روی پوست خود استفاده کنید.

اگر از روغن کنجد برای جوش های پوستی یا آکنه استفاده می کنید، آن را با پنبه بر روی ناحیه صدمه دیده بمالید و بگذارید یک شب بماند. ممکن هست ابتدا بخواهید پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول های مرده و بقایای پوست را از بین ببرید. این ممکن هست به جذب روغن در پوست کمک کند.

اگر می خواهید از روغن کنجد روی پوست خود استفاده کنید، با پزشک یا متخصص پوست گفت‌وگو کنید تا بفهمید آیا گزینه مناسبی برای نوع پوست شما هست.

چند کاربرد دیگر روغن کنجد چیست؟

علاوه بر مزایای احتمالی روغن کنجد برای پوست، روش های زیادی وجود دارد که می توانید از این روغن استفاده کنید، از جمله:

پخت و پز: روغن کنجد طعم دار مغذی هست و این سبب می شود برای غذاهای سرخ شده و سس سالاد زیاد عالی باشد. تحقیقات حاکی از آن هست که فواید سلامتی زیادی نیز دارد.

دهان شویه: کیفیت آنتی باکتریال روغن کنجد سبب می شود دهان شویه ای موثر باشد.

رفع یبوست: شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن کنجد رقیق شده می تواند به رفع یبوست جزئی کمک کند. برای استفاده، یک تا دو قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

تغذیه مو و پوست سر: همان مواد مغذی و خواصی که سبب می شود روغن کنجد برای پوست شما مفید باشد، در مورد موهای شما نیز وجود دارد. سعی کنید مقدار کمی روغن کنجد را به پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و در صورت خشک شدن، روی انتهای آن تمرکز کنید. لااقل یک ساعت روغن را روی موها یا پوست سر خود بگذارید، سپس بشویید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …