خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

%name خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه در طب سنتی سراسر جهان کاربرد دارد

همه چیز درباره روغن سیاه دانه

گیاه سیاه دانه و یا Nigella sativa یک گیاه کوچک میباشد که در بخت خاورمیانه ،جنوب اروپا، جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا رشد می کند. این گیاه بذر های کوچک و سیاه رنگی دارد که سیاه دانه نامیده می شود.

روغن سیاه دانه از همین دانه ها استخراج می شود و بیش از 20 قرن میباشد که در نقاط مختلف به دلیل خواص زیاد این گیاه، در طب سنتی از آن استفاده می کنند.

از جمله بیش ترین استفاده هایی که از روغن سیاه دانه می شود برای کاهش وزن و درمان آسم میباشد. همچنین استفاده از این روغن برای تندرستی مو و پوست به صورت موضعی نیز خیلی شایع میباشد. امروزه با استفاده از علم نوین نیز خواص این روغن تایید شده میباشد.

در ادامه خواص کامل روغن سیاه دانه و مالیات احتمالی آن را بررسی می کنیم و مقدار مناسب استفاده از آن را برای شما قرار می دهیم.

مزایای روغن سیاه دانه

%name خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها میباشد.

در طب سنتی برای روغن سیاه دانه صد ها خاصیت آورده شده میباشد. به دلیل خواص خیلی زیاد روغن سیاه دانه در اکثر نقاط جهان به شفا دهنده معروف میباشد.

امروزه با توجه به علم نوین بسیاری از خواص سیاه دانه مستقر شده میباشد ولی برای برخی از دیگر خواص آن هنوز دلیل علمی یافت نشده میباشد.

در ادامه برخی از خواص مستقر شده روغن سیاه دانه را برای شما آورده ایم:

سرشار از آنتی اکسیدان

روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها میباشد. آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که به محافظت از سلول های بدن می پردازند. آنتی اکسیدان ها با آنتی اکسیدان های آزاد مبارزه می کنند و به همین دلیل به طور کلی ایمنی بدن را بالا می برند.

رادیکال های آزاد عوامل اصلی ایجاد پرش و در عاقبت وقوع نقص های ژنتیکی هستند. یکی از بیماری های شایعی که رادیکال های آزاد عامل ایجاد آن هستند، انواع سرطان ها میباشد.

به همین دلیل میباشد که روغن سیاه دانه می تواند به طور کلی از ایجاد انواع سرطان ها پیشگیری کند و یا این که با آن ها مبارزه کند و به درمان شخص سرطانی کمک کند.

آنیت اکسیدان ها علاوه بر مبارزه با رادیکال های آزاد، می توانند بدن را در مقابل بیماری های قلبی و مغزی مشابه آلزایمر مقاوم کنند و از وقوع آن ها پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سرکه برنج و خواص سرکه برنج

درمان آسم

آسم نوعی بیماری مزمن تنفسی میباشد که در آن لایه داخلی مجاری تنفسی متورم می شوند و عضلات اطراف آن ها منقبض می شوند. ددر عاقبت نفس کشیدن برای شخص گرفتار به آسم سخت می شود و دائما گرفتار تنگی نفس میباشد.

تحقیقات نشان داده میباشد که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه خواص عکس التهابی دارد و بنابر این با شل کردن و رها کردن عضلات منقبض شده مجاری تنفسی به نفس کشیدن آسوده تر شخص گرفتار به آسم کمک می کند.

در یک مطالعه که روی 80 بزرگسال دارای آسم انجام شد، به آن ها به مدت 4 هفته و روزی دو رقم قرص 500 میلی گرمی داده شد. در عاقبت آسم در این افراد به شکل چشم گیری کاهش یافت.

البته که اگر بخواهیم به طور کل خواص این سیاه دانه را برای درمان آسم شناسایی کنیم و به ایمن بودن کامل آن پی ببریم، به تحقیقات خیلی زیادتری نیاز میباشد. اما خوشبختانه تا به حال مالیات خاصی برای روغن سیاه دانه گزارش نشده میباشد.

کمک به کاهش وزن

در حالی که تا به حال محققان نتوانسته اند مکانیزم عمل روغن سیاه دانه را برای کمک به لاغری کشف کنند اما مطالعات نشان می دهند که روغن سیاه دانه به کاهش وزن و آمدن به وزن ایده آل در افراد کمک می کند.

در یک آزمایش و مطالعه که در طول 8 هفته انجام شد، 90 زن 25 تا 50 ساله که به چاقی گرفتار بودند هر روز 1 گرم روغن سیاه دانه در هر وعده غذایی داده شد.

در پایان مطالعه مشاهده شد که افرادی که از این روغن در وعده های غذایی خود استفاده می کردند، به طور قابل توجهی چربی های اطراف شکم خود را از دست داده بودند. همچنین این روغن با از بین بردن LDL و یا همان کلسترول، به کاهش وزن افراد کمک می کند و سلامت کلی بدن را ارتقا می دهد.

کاهش قند خون

این خاصیت روغن سیاه دانه برای افراد گرفتار به دیابت و یا همان مرض قند خیلی مناسب میباشد. اگر سطح قند در این بیماری کنترل نشود و پایین نیاید، این بیماری گسترش می یابد و کلیه ها و چشم ها را نیز درگیر می کند و در نهایت سبب ایجاد سکته در شخص گرفتار می شود.

طبق مطالعاتی که بر روی افراد گرفتار به دیابت نوع 2 انجام شده، مشخص شد که استفاده از 2 گرم روغن سیاه دانه در روز، می تواند به اندازه قابل توجهی سطح قند ناشتا و هموگلوبین را پایین بیاورد و در عاقبت سطح کلی قند خون کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:  قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

استفاده از پودر سیاه دانه نیز می تواند همین خواص را داشته باشد اما تاثیر روغن سیاه دانه بیشتر از پودر آن میباشد.

کاهش فشار خون

%name خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه با از بین بردن کلسترول سبب کاهش فشار خون می شود

فشار خون بالا و بالا بودن سطح کلسترول و یا LDL دو عامل ایجاد کننده بیماری های قلبی هستند و روغن سیاه دانه می تواند در از بین بردن هر دو آن ها کمک کند و در عاقبت احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به مقدار زیادی کاهش دهد.

استفاده مکرر این روغن همراه با وعده های به شکل چشمگیری کلسترول خون را کاهش می دهد. کلسترول با رسوب کردن در مجاری قلب و رگ های دیگر، سبب باریک شدن آن ها و در عاقبت افزایش فشار خون و فشار وارده به قلب می شود.

بنابر این با از بین رفتن رسوبات، حجم رگ ها افزایش می یابد و فشار خون به حالت رایج باز می گردد و از بیماری های قلبی احتمالی پیشگیری می شود.

افزایش سلامت مغز

عامل اصلی ایجاد بیماری های مغزی مشابه پارکینسون و آلزایمر، التهاب اعصاب بافت مغزی میباشد. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، روغن سیاه دانه سرشار تیموکین میباشد. تیموکین  نیز یکی از اصلی ترین منابع آنتی اکسیدان میباشد و یکی از خواص آنتی اکسیدان ها خواص عکس التهابی آن ها میباشد.

خواص عکس التهابی روغن سیاه دانه از بروز التهابات عصبانی پیشگیری می کند و در عاقبت مغز را در مساوی بیماری ها ایمن می کند.

طی تحقیقاتی، به 40 شخص مسن روزانه 500 میلی گرم قرص سیاه  دانه داده شد و در عاقبت پس از 9 هفته،  پیشرفت قابل توجهی در حافظه، توجه و مهارت های شناختی آن ها دیده شد.

مفید برای سلامت پوست و مو

%name خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

از روغن سیاه دانه به صورت موضعی بر روی پوست و مو استفاده می شود

روغن سیاه دانه برای افزایش سلامت پوست و مو به صورت موضعی استفاده می شود. همچنین از این روغن برای درمان بیماری های پوستی و آب رسانی به پوست و مو استفاده می کنند.

تحقیقات نشان می دهند که روغن سیاه دانه به دلیل خواص عکس میکروبی و عکس التهابی، در درمان برخی از بیماری های پوستی کمک زیادی می کند.

بیشتر بخوانید:  خواص تمشک

از جمله بیماری هایی که برای درمان آن ها می توان از روغن سیاه دانه استفاده کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•اگزما

•خشکی پوست

•آکنه

•پسوریازیس

اما متاسفانه تا به حال هیچ مطالعه و تحقیق دقیقی در رابطه با خواص سیاه دانه برای پوست و مو صورت نگرفته میباشد.

برخی از دیگر مزایای روغن سیاه دانه

•کاهش التهابات مفصلی در افراد گرفتار به آرتریت

•روغن سیاه دانه سبب تندرستی کیفیت مایع منی در افراد می شود و می تواند در درمان ناباروری مردان کمک کند.

•روغن سیاه دانه دارای خواص عکس قارچی میباشد و می تواند مقاومت بدن در مساوی قارچ های بیماری زا افزایش دهد و در درمان بیماری هایی که عامل آن ها قارچ ها هستند کمک کند.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هنوز تحقیقات کاملی بر روی این گیاه شفا بخش انجام نشده میباشد و محققان نتوانسته اند به خواص کامل این گیاه پی ببرند.

مالیات جانبی و مضرات روغن سیاه دانه

%name خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

استفاده از مقادیر زیاد سیاه دانه سبب نفخ و دل پیچه در افراد می شود

همان طور که پیش تر خواندید، این روغن خواص خیلی زیادی دارد اما در این مورد نیز مشابه دیگر گیاهان و یا مواد غذایی نباید زیاده روی کرد. مقدار کم این روغن برای هیچ فردی خطرناک نیست اما استفاده از این روغن در دوزهای بالا می تواند خطر تمجید باشد.

به طور کل در یک روز نباید بیش از 10 گرم از این روغن استفاده شود. مقدار مناسب استفاده از این دارو برای عموم 3 گرم در طول روز میباشد و نباید این مقدار را به صورت یکجا استفاده کرد و باید آن را به سه وعده تقسیم کرد.

استفاده زیاد از این روغن سبب ایجاد حالت تهوع و ایجاد نفخ در افراد می شود و در ادامه ممکن میباشد سبب ایجاد صدمه های زیادی به کلیه ها شود.

همچنین روغن سیاه دانه ممکن میباشد که با برخی از داروها مشابه وارفارین، متوپرولول و کومادین تداخل داشته باشد و از جذب آن ها پیشگیری کند.

همچنین توصیه می شود که زنان باردار و یا شیرده از مصرف این روغن خودداری کنند.

اگر گرفتار بیماری خاصی هستید، بهتر میباشد که قبل از مصرف سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید تا از خطر های احتمالی پیشگیری شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست دوستی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …