خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

%name خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

سیب زمینی بنفش چیست

خواص تحیر انگیز سیب زمینی بنفش برای سلامتی

سیب زمینی بنفش خوشمزه تر و انباشته تر از سیب زمینی زرد و سفید می باشد و مقدار بالای آنتی اکسیدان و آنتوسیانین موجود در آن سبب شده تبدیل به یکی از مغذی ترین مواد خوراکی شود. این سیب زمینی یک فوق قهرمان و یک منبع غذایی کامل می باشد.

سیب زمینی بنفش به نام علی سولانوم توبروسوم ( به انگلیسی : Solanum tuberosum ) شناخته میشود و پوست آن به رنگ بنفش تیره تا سیاه دیده میشود و گوشت داخلی آن بنفش می باشد و بعد از پخت هم به همین رنگ باقی میماند.

بافت سیب زمینی بنفش نسبت به سیب زمینی معمولی ، انباشته تر می باشد ، مغذی تر بوده و طعم بهتری دارد.

شاخص گلیسیمی آن پایین تر می باشد و سرشار از آنتی اکسیدان ها ، آنتوسیانین ها ، نیاسین ، تیامین ، ویتامین B6 ، ویتامین C ، منگنز ، منیزیم ، مس ، آهن ، پتاسیم و فیبر می باشد.

رنگ بنفش این سیب زمینی به دلیل وجود آنتوسیانین های موجود در آن می باشد.

کاشت سیب زمینی بنفش در ایران از استان آذربایجان غربی و چالدران ابتدا شده می باشد.

سیب زمینی بنفش معمولا به نام سیب زمینی بنفش ژاپنی هم شناخته میشود که بوته سیب زمینی بنفش ژاپنی در ایران به فروش میرسد و این گیاه در ژاپن به صورت دیم کاشت میشود و طول سن آن 6 ماهه می باشد.

%name خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

مقدار زیاد آنتوسیانین علت رنگ بنفش، سیب زمینی بنفش می باشد

آیا سیب زمینی بنفش تراریخته می باشد؟

بر اساس تحقیقات علمی که در سال 2015 در مجله علمی معتبر PNAS منتشر شد نشان داد که گیاه سیب زمینی حدود 8000 سال پیش از راه انتقال ژن یک باکتری خاکزی به نام آگروباکتریوم در طبیعت تراریخته شد و سبب شد که ریشه این گیاه متورم و بزرگ شده و داخل سبد غذایی انسان شود.

کشاورزان در سال های اخیر با استفاده از پرش های ژنتیکی توانسته اند سیب زمینی بنفش را تولید کنند. بر خلاف باور عمومی سیب زمینی بنفش تراریخته ، نیست و کاملا طبیعی می باشد.

سیب زمینی بنفش مال کجاست؟

اگر میخواهید بدانید سیب زمینی بنفش مال کجاست باید بگوییم که محققان دانشگاه کلورادو در آمریکا این سیب زمینی را برای اولین بار تولید کردند و سپس یک شرکت اسکاتلندی تصمیم به تولید انبوه آن  گرفت.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص سمنو

به گفته گیلیان کینوچ رئیس بخش توسعه شرکت آلبرت بارتلت : این سیب زمینی یک فوق قهرمان و یک منبع غذایی کامل می باشد که از سایر انواع سیب زمینی خوشمزه تر می باشد.

گیاهان بنفش رنگ مقدار بالای آنتی اکسیدان های قدرتمند برای سلامت بدن دارند . علت رنگ بنفش سیب زمینی مقدار زیاد آنتوسیانین در آن می باشد، آنتو سیانین ها در شاتوت ، زغال اخته ، توت سیاه و بادمجان هم دیده میشوند.

%name خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

فواید دارویی سیب زمینی بنفش

فواید سیب زمینی بنفش

کاهش قند خون : سیب زمینی بنفش شاخص گلیسمی پایینی در حدود 77 دارد در صورتی که شاخص گلیسمی سیب زمینی زرد و سفید 81 – 93 می باشد.

سیب زمینی بنفش با وجود غلظت زیاد پلی فنول کمتر از سایر سیب زمینی ها روی سطح قند خون تاثیر میگذارد . این ترکیب میتواند با کاهش جذب نشاسته در روده تاثیر کمتری بر میزان قند خون بدن داشته باشد.

در یک مطالعه حیوانی مشخص شده که مصرف سیب زمینی شیرین سبب افزایش تحمل گلوکز و کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی میشود.

سرشار از آنتی اکسیدان : مقدار آنتی اکسیدان ها در آن 2 – 3 مساوی سیب زمینی معمولی می باشد که با کاهش تاثیر رادیکال های آراد در بدن خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش میدهد.

مقدار بالای آنتوسیانین ، ویتامین ث ، کاروتنوئید ، سلنیوم ، تیروزین و پلی فنولدر آن سبب کاهش کلسترول و تقویت بینایی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان میشود.

مطالعه ای کوچک روی 8 نفر نشان داد که مصرف یک وعده حاوی سیب زمینی بنفش سبب افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در خون و ادرار میشود.

در مطالعه دیگر روی مردان ، که به مدت 6 هفته سیب زمینی بنفش مصرف کردند نشان داد که نشانگر التهابی و نشانگر صدمه DNA در آن ها کاهش پیدا کرده می باشد.

کاهش فشار خون : مقدار بالای پتاسیم و آنتی اکسیدان ها در سیب زمینی بنفش سبب سلامت عروق ، کاهش سفتی عروق و کاهش فشار خون میشود.

مصرف 6 – 8 رقم سیب زمینی بنفش ، دو بار در روز در یک مطالعه ای 4 هفته ا ی روی افراد گرفتار به فشار خون نشان داد که فشار خون سیستولیک و دیاستولین افراد به ترتیب 3.5 و 4.3 درصد کاهش پیدا کرد.

ترکیبات پلی فنول موجود در آن میتواند مشابه داروهای  ACE  کاهش فشار خون که به نام مهارکننده آنزیم کبدل آنژیوتانسین ، شناخته میشود عمل کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه و خواص سرکه انگبین سنتی (سکنجبین)

پیشگیری از لخته شدن خون در عروق : ترومبوز یا لخته شدن خون در عروق یکی از علل مهم مرگ و میر در جهان می باشد ولی وجود کلرژنیک اسید در سیب زمینی بنفش از ایجاد لخته های خونی پیشگیری میکند. در مطالعه ای که در مجله سم شناسی مولکولی و بیوشیمی منتشر شده می باشد، مشخص شد که کلرژینیک اسید سبب پیشگیری از لخته شدن خون در موش ها میشود.

پیشگیری از سرطان : سیب زمینی بنفش بالاترین مقدار آنتی اکسیدان و حتی بیشتر از سیب زمینی شیرین را داراست بنابراین مصرف سیب زمینی بنفش میتواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پستان  و سرطان معده را کاهش دهد.

در مطالعه انجام شده ، مشخص شد که سلولهای سرطانی تحت درمان با عصاره سیب زمینی بنفش رشدشان آرام تر میشود و در برخی موارد این عصاره ، سبب مرگ سلول های سرطانی میشود.

تندرستی سلامت دستگاه گوارش : فیبر بالای موجود در این سیب زمینی برای درمان و پیشگیری از یبوست مفید می باشد. نشاسته مقاوم موجود در سیب زمینی در دستگاه گوارش هضم نمیشود ولی توسط باکتری های روده بزرگ تخمیر میشوند و به عنوان غذای پروبیوتیک های روده بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.

تندرستی سلامت کبد : آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه به تندرستی عملکرد کبد و از بین بردن صدمه های استرس اکسیداتیوم کمک میکند.

کاهش التهاب مغزی : سیب زمینی بنفش با پاکسازی مسیرهای عصبانی و پیشگیری از رسوب بتا آمیلوئید ها خطر بیماری های عصبانی مثل آلزایمر و پارکینسون را کاهش میدهد. به همین دلیل انجمن بیماران آلزایمری به افراد سالمند ، استفاده از سیب زمینی بنفش را توصیه میکند.

سیب زمینی بنفش برای بدنسازان و ورزشکاران

مقدار بالای فیبر نامحلول در سیب زمینی بنفش  و دیر هضم بودن آن میتواند سبب افزایش سطح انرژی ورزشکاران و بدنسازان برای مدت طولانی شود. ضمن این که نشاسته موجود در سیب زمینی بر خلاف نشاسته برنج سبب بزرگ شدن شکم نمیشود به همین دلیل یکی از خوراکی های مورد علاقه ورزشکاران می باشد.

کاهش وزن با سیب زمینی شیرین

در صورتی که حواستان به کالری مصرفی روزانه باشد و بخشی از کالری مصرفی روزانه را با سیب زمینی بنفش تامین کنید میتواند سبب کاهش وزن شما شود.

بیشتر بخوانید:  قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

وجود فیبر بالا و دیر هضم  بودن  سیب زمینی بنفش سبب میشود که سریعتر سیر شوید و روزگار بیشتری را سیر بمانید و ولع پرخوری شما کاهش پیدا کند بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای رژیم غذایی کاهش وزن میتواند سیب زمینی بنفش باشد.

%name خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

مضرات و مالیات سیب زمینی بنفش

مضرات سیب زمینی بنفش

مقدار نشاسته در سیب زمینی بنفش زیاد بالاست و زیاده روی در مصرف آن بدون در نظر گرفتن کالری روزانه مورد نیاز بدنتان میتواند منجر به چاقی شود.

با وجود پایین بودن شاخص گلیسمی ولی زیاده روی در مصرف آن میتواند سبب افزایش قند خون شود.

مصرف زیاد سیب زمینی بنفش در زنان باردار میتواند منجر به دیابت حاملگی شود.

پتاسیم بالای موجود در آن میتواند با داروهای بتابلوکر تداخل ایجاد کند.

%name خواص سیب زمینی بنفش + روش مصرف

نحوه مصرف سیب زمینی بنفش

روش مصرف سیب زمینی بنفش

طعم و مزه این سیب زمینی درست مثل سیب زمینی معمولی ولی خوشمزه تر می باشد و  خواص و ویتامین ها و مواد مغذی بیشتری دارد.

بهتر می باشد سیب زمینی بنفش را با پوست مصرف کنید، پوست این سیب زمینی به تنهایی ویتامین A و ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تامین میکند.

سیب زمینی بنفش را میتوانید درست مشابه سیب زمینی زرد و سفید مصرف کنید . سیب زمینی بنفش سرخ شده ، یا آب پز را میتوانید در انواع سالاد، سوپ ، آش ، خورش یا پوره استفاده کنید. سیب زمینی بنفش سرخ شده ، به صورت چیپس هم زیبایی خاص خودش را دارد.

آنتوسیانین استخراج شده از سیب زمینی بنفش را به عنوان رنگ طبیعی برای انواع نوشیدنی ، آب های ویتامینه ، بستنی و ماست استفاده میکنند.

بها غذایی سیب زمینی بنفش

نصف فنجان سیب زمینی بنفش حاوی مواد مغذی تشکیل دهنده زیر می باشد :

ماده مغذی  مقدار در نصف فنجان مقدار مورد نیاز روزانه
 کالری  52
 کربوهیدرات  12 گرم
 پروتئین  1.4 گرم
چربی 0.1 گرم
 فیبر  1.3 گرم
 ویتامین سس 6.5 میلی گرم (11 درصد کل)
پتاسیم 341 میلی گرم (10 درصد کل)
ویتامین B6 0.1 میلی گرم  (6 درصد کل)
فسفر 45.7 میلی گرم  (5 درصد کل)
مس  0.1 میلی گرم (5 درصد کل)
منگنز 0.1 میلی گرم (5 درصد کل)
تیامین  0.1 میلی گرم (4 درصد کل)
نیاسین 0.9 میلی گرم  (4 درصد کل)
منیزیم 16.5 میلی گرم  (4 درصد کل)

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست دوستی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …