جوانه شبدر چیست؟ خواص بی نظیر جوانه شبدر

clover sprouts 1 جوانه شبدر چیست؟ خواص بی نظیر جوانه شبدر

عکس ها جوانه شبدر

جوانه شبدر چه خواصی دارد؟

جوانه شبدر یکی از مهم ترین گیاهان در طب سنتی می باشد که نیازهای فیبری بدن را رفع کرده و در تندرستی کم خونی، سرطان و کاهش وزن و… موثر می باشد. در ادامه سمت دوستی با خواص جوانه شبدر همراه ما باشید.

جوانه شبدر چیست؟

جوانه های خاصیت های بسیاری دارند و در این میان، از جوانه شبدر به عنوان یکی از معجزات طبیعت یاد می شود که حاوی مقدار زیادی از ویتامین هاست و برای درمان کم خونی، کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به سرطان و پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

جوانه های گیاه شبدر در گذشته یکی از پرکاربردترین گیاهان در طب سنتی بوده اند و گذر زمانه سبب درک بهتر جایگاه این جوانه ها شده می باشد به طوری که در رقابت با بسیاری از مکمل های غذایی مصنوعی و غیر طبیعی عالی عمل می کند. علاوه بر این از جوانه شبدر برای تندرستی وضعیت پوست و مو نیز استفاده می شود. در ادامه سمت اشنایی کامل تر با این خاصیت های جوانه شبدر همراه ما باشید

خواص جوانه شبدر در طب سنتی

clover sprouts 2 جوانه شبدر چیست؟ خواص بی نظیر جوانه شبدر

جوانه شبدر از قدیم در طب سنتی پرکاربرد بوده می باشد

همانطور که اشاره شد این گیاه فواید زیادی برای بدن انسان دارد که برخی از آنها عبارتند از:

• کاهش وزن و لاغری

همانطور که مطلع هستید از جمله پیش نیاز های دست یابی به اندامی ایده آل داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می باشد. جوانه شبدر زیاد کم کالری می باشد و مقدار زیادی فیبر دارد که با کاهش اشتها از پرخوری پیشگیری می کند و با افزایش کردن آن در سالاد خود می توانید به آسودگی به رژیم غذایی پایبند بمانید.

• تندرستی سندرم پیش از قاعدگی

یکی از مواردی که خانم ها با آن روبرو هستند سندرم پیش از قاعدگی می باشد که استروژن موجود در جوانه های شبدر همانند استروژن موجود در بدن زنان عمل کرده و به تندرستی افراد کمک می کند. همچنین این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش علائم زمان یائسگی و ورم پستان در زنان نیز می باشد.

بیشتر بخوانید:  خواص داروئی انگور

• افزایش پلاکت خون

جوانه شبدر مقدار زیادی ویتامین K دارد که در تولید پلاکت خون موثر می باشد و بدین ترتیب از لخته شدن خون پیشگیری می کند.

• درمان بیماری کبد

مصرف جوانه شبدر سبب تندرستی گردش خون و همچنین سم زدایی کبد می شود؛ به همین دلیل تاثیر بسزایی در درمان بیماری های کبد همچون کبد چرب دارد.

• تندرستی سیستم ایمنی

پیش تر نیز اشاره شد که جوانه شبدر حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و در تندرستی گردش خون بدن نیز تاثیر گذار می باشد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بخت ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند.

• درمان کم خونی

یکی از مشکلات رایجی که ممکن می باشد افراد مختلفی با آن روبرو شوند کم خونی می باشد که جوانه شبدر با افزودن مقادیر بالایی از آهن به افزایش و تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و آن را تندرستی می بخشد. همچنین مصرف به اندازه جوانه شبدر می تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

• پیشگیری از سرطان

از جمله مهم ترین فواید جوانه شبدر برای بدن تامین آنتی اکسیدان هایی می باشد که به طور مستقیم سبب کاهش سلول های سرطانی در بدن شده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

• پیشگیری از آلزایمر

با تامین آهن بدن و تندرستی گردش خون، اکسیژن رسانی نیز تندرستی یافته و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل هم کاهش می یابد.

• پیشگیری از بیماری های قلبی

جوانه شبدر مقادیر زیادی فیبر دارد که با کاهش کلسترول خون از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

• تندرستی دیابت

همچنین فیبر موجود در این جوانه ها سبب کاهش قند خون شده و برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید می باشد.

• تامین پروتئین، کلسیم و ویتامین ها

علاوه بر ویتامین های بسیاری که در جوانه شبدر وجود دارد، این گیاه منبع خوبی برای دریافت کلیسیم می باشد که در تقویت استخوان های بدن و کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی تاثیر گذار می باشد.

همچنین پروتئین های گیاهی مختلفی نیز در جوانه های شبدر وجود دارد که سبب شده می باشد به عنوان بهترین منبع طبیعی پروتئین برای افراد گیاهخوار شناخته شود.

• سایر خواص

همچنین جوانه شبدر در تندرستی بیماری های چون افسردگی، تقویت مو و ناخن ها، پیشگیری از چین و چروک پوست و… نیز کاربرد دارد.

خواص جوانه شبدر برای پوست  و مو

clover sprouts 4 جوانه شبدر چیست؟ خواص بی نظیر جوانه شبدر

جوانه شبدر در سلامت پوست و مو تاثیر گذار می باشد

مصرف جوانه شبدر فوایدی برای پوست و مو دارد که عبارتند از:

• عملکرد به عنوان مخالف خورشید

ویتامین C یکی از مواد مغذی می باشد که به وفور در جوانه شبدر وجود دارد و در مقابله با نور خورشید با خاصیت مخالف التهابی، به عنوان یک مخالف خورشید طبیعی عمل کرده و از پوست در مساوی اشعه های مضر و خطر خورشید سوختگی محافظت می کند.

• اگزما و پسوریازیس

همانطور که اشاره شد این جوانه ها خواص مخالف التهابی دارند. این خاصیت برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات پوستی دیگر همچون اگزما نیز موثر می باشد.

• تقویت مو و ناخن

مصرف جوانه شبدر با تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن به تقویت و افزایش رشد مو و ناخن ها کمک می کند.

بها غذایی جوانه شبدر

این جوانه ها حدودا حاوی ۳۶ کالری، ۱ گرم چربی، ۳ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم از جوانه شبدر می باشد.

طرز تهیه جوانه شبدر

پس از دوستی با خواص و فواید زیاد این جوانه ها احیانا شما نیز دوست دارید تا با طرز تهیه آن نیز آشنا شوید. بدین قصد باید در ابتدا مقدار مورد نیاز خود از دانه های شبدر را پاکسازی کرده و شستشو دهید. سپس آنها را درون ظرفی بزرگ ریخته و آن را با آب پر کنید و بگذارید یک الی دو روز خیس شوند.

بیشتر بخوانید:  خواص آلو

پس از خیس خوردن دانه ها به اندازه کافی، آب آن را دور ریخته و دانه ها در ظرفی مناسب بریزید. در آخرین مرحله با یک پارچه مرطوب روی دانه ها را بپوشانید به طوری که هوا جا به جا شود و آنها را در مکانی تاریک قرار دهید. حدودا پس از سه الی پنج روز مراقبت هایی همچون عوض‌کردن جای دانه ها و مرطوب کردن دانه ها آماده می شوند و قابل مصرف هستند.

برای نگه داری آنها نیز می توانید از یک کاسه درب بسته در یخچال استفاده کنید.

روش مصرف جوانه شبدر

از این جوانه ها می توان با روش های مختلفی استفاده کرد که عبارتند از:

۱. خام خوری:‌ در هر وعده یک قاشق غذا خوری از جوانه های شبدر تازه را به خوبی جویده و میل کنید.

۲. افزودن در سالاد: که حاوی افزایش کردن مقداری از جوانه های شبدر به انواع سالاد می شود.

۳. استفاده در غذا: از جوانه شبدر خشک نیز رایج می باشد. بدین قصد جوانه شبدر را خشک کرده و با ترکیب دیگر سبزی جات و جوانه ها سوپی پر خاصیت تهیه می کنند.

مالیات و مضرات جوانه شبدر

اگرچه این جوانه ها خاصیت بسیاری دارند اما رشد در یک محیط مرطوب و تاریک احتمال وجود باکتری های بیماری زا را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود کودکان و خانم هایی که در زمان حاملگی یا شیر دهی هستند از جوانه شبدر استفاده نکنند.

همچنین طبع این جوانه ها گرم و تر می باشد و ممکن می باشد برای برخی از افراد مناسب نباشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …