جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

%name جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

جایگزین بکینگ پودر

بهترین جایگزین های بکینگ پودر

بکینگ پودر سبب می شد خمیر نان ور بیاید و کار خمیر مایه را می‌کند؛ در حقیقت، جایگزین خمیر مایه می باشد و در تولید انواع نان و کیک به کار می‌رود. این ماده ترکیبی از بی‌کربنات سدیم می باشد که ازنظر شیمیایی خاصیت باز (base) دارد و می‌تواند با هر نوع اسید مشابه کرم تارتار (پتاسیم بی‌تارتارات) ترکیب شود. برخی زمانه ها بکینگ پودر با نوعی ماده پرکننده مشابه نشاسته ذرت همراه می‌شود.

اسید موجود در بکینگ پودر زمانه ترکیب با آب، با بی‌کربنات سدیم داخل واکنش اسید ـ باز می‌شود و گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌کند؛ درنتیجه حباب‌هایی به وجود می آورد که سبب حجیم‌شدن و ورآمدن خمیر نان، کیک یا هر محصول نانی دیگر می‌ شوند.

معمولا بکینگ پودر را با جوش شیرین اشتباه می‌گیرند. جوش‌شیرین تنها حاوی بی‌کربنات سدیم می باشد و ارزش اسیدی مورد نیاز برای تهیه خمیر نان را ندارد؛ بنابراین برای اینکه بتواند مشابه بکینگ پودر تاثیر ورآمدنی داشته باشد، باید با نوعی اسید ترکیب شود.

زمانه پخت انواع نان خانگی و کیک، از بکینگ پودر برای سبک و حجیم‌کردن آنها استفاده می‌کنند؛ اما این ماده همیشه در معرض نیست. خوشبختانه مواد مختلفی هستند که می‌توانید از آنها به‌عنوان جایگزین بکینگ پودر استفاده کنید.

مواد جایگزین بکینگ پودر

جوش شیرین و آب دوغ

آب دوغ از سته لبنیات تخمیری می باشد که در کارخانه با افزایش باکتریِ کشت داده‌شده به شیر، تولید می‌شود. ماده‌ای که خاصیت اسیدی دارد و ترکیبش با جوش شیرین، آن را تبدیل به یک ماده‌ی حجیم‌کننده می‌کند.

بیشتر بخوانید:  خواص ذرت؛ 8 خاصیت ویژه ذرت برای سلامتی

جوش شیرین و ملاس

ملاس بیشتر به عنوان شکر تصفیه شده استفاده می شود و ملاس خاصیت اسیدی فوق العاده ای دارد و برای 80 گرم ملاس  1 گرم جوش شیرین نیاز می باشد.

%name جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

بهترین جایگزین بکینگ پودر چیست

جوش شیرین و سرکه

آبلیمو و سرکه هر دو حالت اسیدی دارد و به راحتی با جوش شیرین که حالت باز دارد واکنش نشان می دهند و شما می توانید به جای استفاده از 10 گرم بکینگ پودر از 2 گرم جوش شیرین و 5 گرم سرکه استفاده کنید.

%name جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

معرفی بهترین جایگزین بکینگ پودر

کرم تارتار و جوش شیرین

کرم تارتار با نام علمی پتاسیم هیدروژن تارتارات نیز شناخته می‌شود. این ماده پودر اسیدی سفیدرنگی می باشد که می‌توان از آن به‌ راحتی درعوض بکینگ پودر مصرف کرد. اغلب هم در قفسه ادویه‌های بیشتر فروشگاه‌ها پیدا می‌شود.

کرم تارتار برای پایدارکردن سفیده تخم مرغ و خامه به کار می‌رود و از تشکیل بلورهای قند پیشگیری می‌کند. برای گرفتن بهترین عاقبت، نسبت ۲ به ۱ کرم تارتار و جوش‌شیرین را رعایت کنید. درعوض یک قاشق چای‌خوری (۵ گرم) بکینگ پودر، از یک‌چهارم قاشق چای‌خوری (۱ گرم) جوش‌شیرین به‌علاوه یک‌دوم قاشق چای‌خوری (۲ گرم) کرم تارتار مصرف کنید.

شیر ترش و جوش‌شیرین

شیر ترش را می‌توان جای بیکینگ پودر استفاده کرد. شیر در فرایندی به نام اسیدی‌شدن، ترش می‌شود. در این فرایند از میزان pH شیر کم می‌شود.

مواد اسیدی داخل شیر ترش با جوش‌شیرین واکنش به وجود می آورد؛ درنتیجه شیر ترش نیز همان تاثیر ماده ورآورنده‌ای مثل بکینگ پودر را دارد. درعوض یک قاشق چای‌خوری (۵ گرم) بکینگ پودر، از یک‌دوم فنجان (۱۲۲گرم) شیر ترش و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری (۱ گرم) جوش‌شیرین مصرف کنید. فراموش نکنید به اندازه ای که شیر ترش به مواد افزایش می‌کنید، از مایعات دیگر کم کنید.

%name جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

جایگزین بکینگ پودر

جوش شیرین و باترمیلک

باترمیلک را می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. باترمیلک را درست مشابه شیرترش با همان درصد ۲ به ۱۰۰ مخلوط کنید. ۲ گرم جوش شیرین را در ازای ۱۰۰ گرم باترمیلک در نظر بگیرید.

آب لیموترش  و جوش‌شیرین

آب لیمو ترش دارای مقدار خیلی زیادی اسید سیتریک می باشد و بینهایت اسیدی می باشد؛ به همین علت هنگامی که با جوش‌شیرین همراه می‌شود، می‌تواند اسید مورداحتیاج برای ابتدا واکنش اسید ـ باز را فراهم کند؛ ولی چون طعم ترش لیمو بینهایت زیاد می باشد، از آن تنها می‌توان در دستورپخت نان‌هایی استفاده کرد که به مقدار بینهایت کمی بکینگ پودر نیاز دارند؛ به این صورت طعم محصول نهایی عوض نمی شود.

درعوض هر قاشق چای‌خوری (۵ گرم) بکینگ پودر، از یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و یک‌دوم قاشق چای‌خوری (۲٫۵ گرم) آب لیموترش استفاده کنید.

آب گازدار و جوش‌شیرین

آب گازدار را در تهیه پنکیک ها استفاده می کنند. با استفاده از آب گازدار، کیک و شیرینی شما سبک تر می شود. البته لازم به گفتن می باشد که آب گازدار دارای قدری جوش شیرین می باشد. البته مقدار حجم دهی آب گازدار خیلی زیاد نیست.

سفیده تخم مرغ  و جوش‌شیرین

در دستور خیلی از کیک ها به سفیده تخم مرغ زده شده اشاره می شود. به یاد داشته باشید که بهتر می باشد سفیده را با همزن بزنید تا پف کند و آن را در آخر به موادکیک افزایش کرده و به آهستگی مخلوط کنید. با هم زدن مواد کیک پف روی آن کم می شود. تنها کافی می باشد آن را قدری مخلوط کنید. میزان سفیده بستگی به مقدار مواد اولیه شما دارد و در بیشتر دستورها گفته شده که بهتر می باشد از چند تخم مرغ استفاده کنید.

%name جایگزین بکینگ پودر چه موادی می توانیم استفاده کنیم؟

معرفی بهترین جایگزین بکینگ پودر

آرد سلف رایزینگ

چنانچه تصمیم به استفاده از بکینگ پودر و جایگزین‌هایش را ندارید بنابراین می‌توانید پی‌جویی آرد سلف رایزینگ بروید، این آرد که ترکیبی از آرد چندمنظوره، نمک و جوش شیرین می باشد خودش یک‌طرفه و بدون هیچ ماده‌ی افزودنی‌ای حجیم می‌شود و کار شما را آسانتر می‌کند!

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست دوستی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …