تُشله یکی از بازی های محلی مشهد

[ad_1]

 

fun1661 تُشله یکی از بازی های محلی مشهد

 بازی محلی مشهد

 

به شمار بازيکنان روى يک خط مستقيم و با فاصلهاى مساوى چاله هاى کوچکى به قطر دو سانتيمتر و اعماق ۲ – ۵/۲ سانتيمتر روى زمين کندن مى کنند. نفر اول بازي، تشله ٔ خود را لب چاله ٔ اول مى نشاند (در گویش محلى شوند مى گويند). سپس نقطه اى را در امتداد چاله ها با دوری ٔ دو منزل به عنوان نقطه ٔ آغاز بازى تعيين مى کنند.

 

بازيکنان به ترتيب از نقطه ٔ آغاز تشله هاى خود را به جهت چاله ها مى زنند. در اينجا موافقت مى کنند: لوکلى موکلى از سيخ تا سوزه قبوله (از سيخ تا سوزن قبول هست ). در اينجا چندين وضع پيش مى آيد: يکى اينکه بازيکنى که تشله را زده هست تشله اش به لبه ٔ چاله برمى خورد و برمى گردد (لوکلي) که در اين حالت دوباره بايد آن را بزند.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی پنج سنگ

ديگر اينکه تشله به منزل برود يا به تشله ٔ بازيکن ديگر برخورد کند ( تير بزند) در اينصورت نيازى به دوباره‌کاری بازى نيست . شکل ديگر تشله به لبه چاله بخورد و به جهت چپ يا راست منحرف شود (موکلي) که در اينصورت بازيکن مجدداً بايد تشله را بزند .

هربار که تشله بازيکنى به تشله ٔ يکى ديگر از بازيکنان بخورد يک امتياز مى گيرد. گاهى بازى بر سر پول انجام مى شود. (به ازاء هر تير مبلغى از قبل تعيين مىکنند). وقتى اين بازى دو نفره انجام مى شود، گرفتن سه منزل مساوی با يک تير به حساب مى آيد. در اينصورت وقتى هر چهارخانه گرفته شود بازى پایان م ىشود .

بیشتر بخوانید:  بازی محلی «ارهنگ ارهنگ اسب چه رنگ»

 

منبع:rasekhoon.net

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

بازی محلی چشم‌بسته

[ad_1] بازی محلی چشم‌بسته در این بازی ابتدا محدوده‌اى را تعيين مى‌کنند و يکى از …