تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

[ad_1]

%name تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تری دی مکس یکی از زورمند ترین برنامه ها در حوزه گرافیک رایانه و طرح‌ریزی هست

دوستی با برنامه تری دی مکس

تری دی مکس و یا 3ds Max یک برنامه گرافیکی رایانه ای هست که برای ساخت مدل های سه بعدی، انیمیشن ها و تصاویر دیجیتالی از آن استفاده می شود. این برنامه به دلیل داشتن وسیله هایی کامل و زورمند به یکی از محبوب ترین نرم افزار های صنعت گرافیک رایانه تبدیل شده هست.

3ds Max چیست؟

%name تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تری دی مکس یکی از پر طرفدارترین برنامه های حوزه گرافیک و رایانه هست

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم تری دی مکس یک برنامه گرافیکی رایانه ای هست. این برنامه متعلق به سریال Autodesk هست و توانسته هست با توجه به وسیله های وسیع و قدرتمندش در سال های اخیر به یکی از پرطرفدارترین نرم افزار های حوزه گرافیک تبدیل شود.

این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها برای ساخت بازی ها، شبیه سازی و نقشه کشی ساختمان ها و انیمیشن ها هست. این برنامه اغلب برای مدل سازی سه بعدی مشابه طرح‌ریزی کاراکتر های بازی و یا ساختمان ها استفاده می شود.

با استفاده از این برنامه می توان از طرح‌ریزی های ساختمانی به شکل واقع گرایانه ای خروجی گرفت تا طرح ساختمان به بهترین شکل ممکن نشان داده شود. همچنین 3ds max از نظر سرعت در طرح‌ریزی مدل های سه بعدی از بسیاری از رقیبان خود جلوتر هست و استفاده از آن آسان تر از وسیله های دیگر هست.

به دلیل تمامی مزایای تری دی مکس، این برنامه توانسته هست به یکی از پر کاربرد ترین برنامه ها برای ساخت فیلم ها و بازی ها بدل شود و عضوی سوا ناپذیر از استودیو های طرح‌ریزی و بازی سازی شود.

3ds max چه کارهایی می کند؟

%name تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تری دی مکس در حوزه ی طرح‌ریزی های سه بعدی و انیمیشن سازی زیاد کارایی دارد

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این برنامه کاربرد های زیادی مشابه طرح‌ریزی سه بعدی و انیمیشن سازی دارد. این برنامه به دلیل استفاده از وسیله های خلاقانه و قدرتمند، سرعت زیاد بالایی در طرح‌ریزی دارد و به همین دلیل در وقت طراحان صرفه جویی زیادی می شود.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک کلاژ عکس دایره ای در فتوشاپ ایجاد کنید

یکی دیگر از استفاده هایی که از 3ds max می شود برای طرح‌ریزی تبلیغات تلویزیونی و ایجاد جلوه های سینمایی هست. بسیاری از فیلم های معروف و مطرح جهان مشابه فیلم 2012 و یا آواتار با استفاده از این برنامه ساخته شده اند.

همچنین می توان از تری دی مکس برای طرح‌ریزی و تولید انیمیشن ها استفاده کرد. این برنامه می تواند تمامی کار های لازم سمت ساخت انیمیشن از جمله طرح‌ریزی کاراکتر، انیمیشن سازی، نورپردازی و در نهایت رندر انیمیشن را انجام دهد تا نیازی به برنامه های مختلف نباشد.

استفاده از یک برنامه واحد برای ساخت انیمیشن می تواند تا حدود زیادی ساخت آن را آسان تر کند.

%name تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از دیگر کاربرد های تری دی مکس، ساخت جلوه های ویژه هست

به دلیل قدرت زیاد زیاد 3ds max امروزه بسیاری از شرکت ها و صنایع مهندسی از این برنامه برای تولید مدل های خود استفاده می کنند. صنایع مهندسی، ساختمانی، پزشکی و تعلیماتی از این برنامه برای ساخت مدل های تجسمی  استفاده می کنند.

بسیاری از شرکت های ساختمانی برای طرح‌ریزی و تولید تصاویر واقع گرایانه از طرح ساختمانی خود از این برنامه استفاده می کنند. هر چه تصاویر واقع گرایانه تر باشد، مشتری می تواند بیشتر با آن رابطه پایدار کند و در واقع طرح‌ریزی به بهترین شکل خود بدل می شود.

مدل سازی در تری دی مکس

%name تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تری دی مکس برای مدل سازی شخصیت ها و طرح ساختمان ها زیاد عالی هست

نرم افزار 3ds max از مدل سازی چند ضلعی و یا به اصطلاح پلی ژنی (polygon) استفاده می کند که اغلب بازی ها و مدل سازی ها با استفاده از این روش تولید می شوند.

با استفاده از این مدل طرح‌ریزی، هنرمندان و طراحان می توانند به طور دقیق تر و کامل تری بر روی مدل خود نظارت و کنترل داشته باشند و هر گونه که می خواهند آن را دگرگونی دهند و هر چقدر که می خواهند به مدل خود جزئیات افزایش کنند.

بیشتر بخوانید:  ویرایش تصاویر با فیلتر خام دوربین (camera raw) در فتوشاپ

پس از این که یک مدل در 3ds max تولید شد، می توان از این برنامه برای  تولید متریال ها و تکسچر ها پرداخت و سپس از آن ها برای طرح‌ریزی ها استفاده کرد تا از این راه مدل های سه بعدی را طبیعی تر کرد.

به طور آسان می توان گفت تکسچر ها و متریال ها مشابه کاغذ کادو هستند که با پیچیدن آن دور مدل، طرح آن بر روی مدل ایجاد می شود. حال هرچه که طرح آن ها دقیق تر و با جزئیات بیشتری باشد، در نهایت کار نهایی هم با کیفیت و واقعی تر خواهد شد.

همچنین با استفاده از این نرم افزار می توان به نورپردازی و سایه زدن در طرح بپردازید و با استفاده از آن ها طرح خود را واقعی تر کنید.

تری دی مکس در خود شایستگی ساخت مایعاتی مشابه آب را به صورت واقع گرایانه دارد و همچنین می توانید با استفاده از آن به ساخت گاز هایی مشابه دود هم بپردازید. از دود و آب به طور گسترده ای در بازی ها و فیلم ها استفاده می شود و می توان از آن ها به صورت آماده در 3ds max استفاده کرد.

پس از این که طرح به طور کامل طرح‌ریزی شد، نرم افزار تری دی مکس به شما این امکان را می دهد که از طرح خود به روش های مختلفی خروجی بگیرید. به خروجی گرفتن در نرم افزار های گرافیکی معمولا رندر گیری گفته می شود و 3ds max روش های زیادی برای رندر گیری دارد.

تری دی مکس برای چه افرادی کاربرد دارد؟

این برنامه اغلب برای طرح‌ریزی ساختمان ها و ساخت بازی ها استفاده می شود و به همین دلیل مهندسان ساختمانی و بازی سازان بیشترین افرادی هستند که از 3ds max استفاده می کنند.

همچنین این برنامه برای انیمیشن سازی نیز کاربرد زیادی دارد و به همین دلیل انیمیشن سازان و یا افرادی که مسئول ساخت جلوه های ویژه فیلم ها هستند هم استفاده زیادی از این برنامه می کنند.

انیمیشن سازی و اصطلاحا انیمیت کردن کاراکتر ها در این برنامه زیاد آسان هست زیرا این برنامه از سیستم استخوان بندی کاراکتر ها پشتیبانی می کند و طرح‌ریز می تواند از استخوان های کاراکتر برای به حرکت درآوردن آن  استفاده کند که کار را زیاد آسان تر خواهد کرد.

3ds max دارای دو سیستم پیشرفته به نام های CAT و character studio هست که هر کدام از آن ها قویترین شکل ممکن خود هستند و کاربرد های مختلفی دارند. با استفاده از هر کدام آن ها می توان به متحرک سازی کاراکتر مورد نظر پرداخت.

در اغلب موارد خلاقیت و کاربرد 3ds max را با نرم افزار maya مقایسه می کنند. به طور کلی دو فرق عمده در بین این دو نرم افزار وجود دارد: مایا قدرتمند تر هست اما تری دی مکس آسان تر و سریع تر. شما می توانید با توجه به نیازتان بین این دو نرم افزار یکی را انتخاب کنید.

به طور کلی می توان گفت برای مدل سازی نرم افزار 3ds max به دلیل وسیله های گسترده و خصوصی اش بهتر عمل می کند و زمانه بیشتری را می توان در استفاده از این نرم افزار صرفه جویی کرد.

از آن جایی که 3ds max به نسبت دیگر برنامه های گرافیکی طرح‌ریزی مدل آسان تر هست، اغلب از آن برای آموزش افراد تازه‌کار استفاده می شود. همچنین بسیاری از کلاس های پیشرفته آموزش انیمیشن نیز با استفاده از این برنامه برگذار می شود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

آموزش روشهای بک آپ گرفتن از واتس آپ

[ad_1] بک آپ گرفتن از واتس آپ بینهایت آسان اما ضروری میباشد راهنمای کامل بک …