استفاده از نوار نقاله در معادن

jreogvj35nioh9nj45y9ij45y 300x150 استفاده از نوار نقاله در معادن

برای افزایش سرعت تولید محصولات و انتقال مواد معدنی به نقاط دیگر خطوط تولید، از نوار نقاله کمک می‌گیرند که این دستگاه درکنار افزایش سرعت تولید محصولات، خطر بروز خسارات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر جابجایی مواد معدنی استخراج شده از معادن با کمک نیروی انسانی انجام گیرد خطرات زیادی در پی خواهد داشت. علاوه بر خطری که جان نیروی انسانی را تهدید می‌کند، سرعت جابجایی هم بسیار کمتر از زمانی خواهد بود که وظیفه جابجایی بر عهده یک دستگاه مانند نوار نقاله است.

نوار نقاله از اجزای ساده‌ای تشکیل شده و به کمک چند قرقره، تسمه نقاله می‌چرخد و با تکیه بر گیربکس نوار نقاله، غلطک، لاستیک نوار نقاله و … بار حاصل از وزن مواد معدنی را تحمل می‌کند. برای استفاده از نوار نقاله در معادن نیاز به تخصص خاصی نیست و راه اندازی آن بسیار راحت است. این دستگاه علاوه بر افزایش سرعت، در هزینه‌های تعمیرات و نگهداری نیز صرفه جویی می‌کند و قطعات یدکی آن به وفور در بازار یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:  گنج هیتلر پیدا شد

کاربردهای نوار نقاله

نوار نقاله کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و حتی در زندگی روزمره ما هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. به طور مثال زمانی که برای خرید به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه می‌کنید، محصولات خود را بر روی یک نوار نقاله قرار می‌دهد تا به دست صندوقدار برسد یا پله برقی که هر روز با آن برخورد می‌کنید، نوعی نوار نقاله است. مهم‌ترین کاربردهای نوار نقاله را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

wrfpckv905uyv945uy 300x229 استفاده از نوار نقاله در معادن

  • صنعت معدن: استخراج از معدن به دو روش روباز و زیرزمینی انجام می‌گیرد و برای حفظ امنیت نیروی انسانی در هر دو روش باید از نوار نقاله استفاده کرد. نوار نقاله هایی که در صنعت معدن از آن‌ها استفاده می‌کنند باید تحمل هر درجه حرارتی را داشته و تا حد امکان در برابر پارگی مقاومت داشته باشند. نوار نقاله مواد خروجی از دل معادن را به خطوط فرآوری و انبار می‌رساند و تا حد امکان، دخالت انسان را کاهش می‌دهد. معادنی مانند سنگ آهن یا زغال سنگ از نوار نقاله کمک می‌گیرند تا سنگ‌های بسیار سنگین معدن را به کارخانجات منتقل کنند و تسمه آن باید در برابر ضربات سنگین تحمل بالایی از خود به نمایش گذارد.
  • صنعت فولاد: در کارخانجات تولید فولاد از تسمه نوار نقاله به دلیل تحمل بالا در برابر تغییرات دمایی و مقاومت در برابر پارگی و ساییدگی بهره می‌برند.
  • صنعت سیمان: در صنعت سیمان نوار نقاله باید توانایی تحمل حرارت بالا را داشته باشد. برای این صنعت تسمه‌های نوار نقاله را از متریال‌هایی می‌سازند که بتوانند سایش و تغییرات حرارتی را تا حد زیادی تحمل کنند و طول عمر بالایی هم داشته باشند.
  • صنایع مواد غذایی: در هر تولیدی مواد غذایی، باید عملیات مختلفی بر روی شکل خام یک ماده انجام شود تا محصول نهایی تولید شود. در طی این مراحل ممکن است به آن ماده حرارت داده یا آن را خشک کنند. این عملیات با کمک نوار نقاله انجام می‌گیرد؛ دستگاه‌هایی را در سر راه نوار نقاله قرار می‌دهند تا حین عبور محصولات از روی نوار نقاله عملیات خشک کردن و حرارت دادن انجام شده و با سرعت زیادی محصول نهایی تولید گردد. سپس برای انتقال محصولات از خط تولید به انبار، نوار نقاله ای نصب می‌کنند و در پایان روز می‌توانند میزان دقیق محصولات تولید شده را محاسبه کنند. در صنایع مواد غذایی بر روی تسمه نوار نقاله کاسه‌هایی نصب می‌شود تا بتوانند موادی کوچک مانند قهوه یا چای را به راحتی جابجا کنند.
  • صنایع مواد دارویی و آزمایشگاهی: برخی از مواد دارویی یا آزمایشگاهی نباید مستقیما توسط نیروی انسانی حمل شوند و به دلیل فرآیند تولید خاص، لازم است حتما از نوار نقاله استفاده کنند. نوار نقاله مختص صنایع دارویی و آزمایشگاهی مقاومت بالایی در برابر انواع مواد اسیدی و واکنش‌های شیمیایی داشته و در کوتاه مدت خراب نخواهد شد.
بیشتر بخوانید:  تفاوت کابینت کلاسیک و مدرن

مطلب پیشنهادی

فرصت شغلی در زمینه فروش لوازم خطوط معادن

شرکت جاسپر سنگ شکن: پیشرو در تأمین قطعات و لوازم معدنی شرکت جاسپر سنگ شکن …