آیا خواص موز را می دانید؟

 %name آیا خواص موز را می دانید؟

دوستی با خواص موز

موز چه خاصیتی دارد؟

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در سراسر جهان میباشد. آنها حاوی مواد مغذی اساسی هستند که می توانند اثر محافظتی بر سلامتی داشته باشند. خوردن موز می تواند به پایین آمدن فشار خون کمک کند و خطر سرطان را کاهش دهد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مزایا و مضرات موز برای سلامتی.

موز چه ویتامینی دارد ؟

موز به عنوان تغذیه سنگین میباشد. این ماده دارای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مشابه پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین و B6 میباشد. همه اینها به عملکرد مناسب بدن و سلامت شما کمک می کنند.

موز حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم میباشد. میوه موز از محبوب ترین میوه های جهان میباشد.

میوه موز بومی جنوب شرقی آسیا میباشد و اکنون در بسیاری از مناطق گرم جهان رشد می کند. از نظر رنگ، اندازه و شکل موزها گوناگون هستند. رایج ترین نوع آن کاوندیش میباشد که نوعی موز دسر میباشد. وقتی نارس میباشد به رنگ سبز میباشد و زمانی که می رسد به رنگ زرد می شود.

موز حاوی مقدار کافی فیبر و همچنین چندین آنتی اکسیدان میباشد. یک رقم موز میانه ​​(118 گرم) حاوی :

پتاسیم: 9٪ از RDI

ویتامین B6: 33٪ از RDI

ویتامین C: 11٪ از RDI

منیزیم: 8٪ از RDI

مس: 10٪ از RDI

منگنز: 14٪ از RDI

کربوهیدرات خالص: 24 گرم

فیبر: 3.1 گرم

پروتئین: 1.3 گرم

چربی: 0.4 گرم

هر موز تنها حدود 105 کالری دارد و منحصراً از آب و کربوهیدرات تشکیل شده میباشد. موز پروتئین بینهایت کمی دارد و تقریباً چربی ندارد.

کربوهیدرات موجود در موزهای سبز و نارس بیشتر از نشاسته و نشاسته مقاوم تشکیل شده میباشد، اما با آمدن موز، نشاسته به قند (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) تبدیل می شود.

%name آیا خواص موز را می دانید؟

از خاصیت موز می توان به پتاسیم زیاد آن اشاره کرد

آیا موز نشاسته دارد ؟

موزها حاوی مواد مغذی هستند که سطح قند خون متوسطی دارند.

موز سرشار از پکتین میباشد، نوعی فیبر که شکل ساختاری اسفنجی به گوشت می بخشد.

موز نارس حاوی نشاسته مقاوم میباشد، که مشابه فیبر محلول عمل می کند و از هضم سریع غذا پیشگیری می کند.

پکتین و نشاسته مقاوم موجود در موز سطح قند خون را بعد از غذا کاهش می دهد و با کاهش تخلیه معده اشتها را کم می کند.

به علاوه، موز در شاخص گلیسمی (GI) نیز پایین و میانه ​​قرار می گیرد، که اندازه گیری – از 0 تا 100 – در مورد اینکه غذاها با چه سرعتی سطح قند خون را افزایش می دهند.

مقدار GI موز نارس حدود 30 میباشد، در حالی که موز رسیده حدود 60 میباشد. میانگین مقدار پایان موز 51 میباشد.

این بدان معنی میباشد که موز نباید در افراد سالم سبب افزایش قند خون شود.

با این حال، ممکن میباشد در مورد افراد گرفتار به دیابت نوع 2 اعمال نشود، که احیاناً باید از خوردن مقدار زیادی موز رسیده خودداری کنند – و در صورت مصرف، قند خون آنها را با تمرکزفکر کنترل کنید.

%name آیا خواص موز را می دانید؟

ویتامین B6 و ویتامین C از ویتامین های موز می باشد

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص روغن ماهی

موز سرشار از فیبر بالا میباشد

موز مملو از فیبر میباشد. فیبر محلول متمایل‌شدن به کاهش هضم غذا و سبب حفظ حس سیری برای مدت طولانی تری دارد. به همین دلیل میباشد که موز اغلب در وعده صبحانه گنجانده می شود تا بتوانید روز خود را بدون نگرانی برای وعده بعدی ابتدا کنید.

موز ممکن میباشد سلامت گوارش را تندرستی بخشد

فیبر غذایی با بسیاری از مزایای سلامتی از جمله تندرستی هضم غذا در ارتباط میباشد.

یک موز با اندازه میانه ​​حدود 3 گرم فیبر دارد و موز را به یک منبع فیبر نسبتاً خوب تبدیل می کند.

موز حاوی دو نوع اصلی فیبر میباشد:

پکتین: با آمدن موز کاهش می یابد.

نشاسته مقاوم: در موز نارس موجود میباشد.

نشاسته مقاوم سبب کاهش هضم غذا می شود و در روده بزرگ شما قرار می گیرد، و به غذایی برای باکتری های مفید روده تبدیل می شود و از سرطان روده ی بزرگ محافظت می کند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که پکتین می تواند به محافظت در مساوی سرطان روده بزرگ کمک کند.

موز ممکن میباشد به کاهش وزن کمک کند

هیچ مطالعه ای به طور مستقیم اثرات موز بر کاهش وزن را آزمایش نکرده میباشد. با این حال، موز ویژگی های مختلفی دارد که باید آنها را به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کند.

یک موز میانه ​​کمی بیش از 100 کالری دارد – با این حال بینهایت مغذی و سیر کننده میباشد.

خوردن فیبر زیاد با مصرف سبزیجات و میوه هایی مشابه موز با کاهش وزن ارتباط دارد.

علاوه بر این، موز نارس نشاسته مقاوم بیشتری دارد، بنابراین متمایل‌شدن به سیر شدن بینهایت دارد و ممکن میباشد اشتهای شما را کاهش دهد.

%name آیا خواص موز را می دانید؟

کاهش وزن از فواید موز می باشد

موز ممکن میباشد از سلامت قلب پشتیبانی کند

پتاسیم یک ماده معدنی میباشد که برای سلامت قلب ضروری میباشد – به ویژه کنترل فشار خون. با وجود اهمیت پتاسیم، میزان کمی از افراد پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود دارند.

موز منبع غذایی عالی پتاسیم میباشد. یک موز میانه ​​(118 گرم) حاوی 9 درصد از RDI میباشد.

یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. و افرادی که مقدار زیادی پتاسیم می خورند تا 27٪ خطر بیماری قلبی دارند.

علاوه بر این، موز حاوی مقدار مناسبی منیزیم میباشد که برای سلامت قلب نیز مهم میباشد.

موز حاوی آنتی اکسیدان های زورمند میباشد

میوه ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز نیز از این ترتیب مستثنی نیست. آنها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان زورمند هستند، از جمله دوپامین و کاتچین. این آنتی اکسیدان ها با بسیاری از مزایای سلامتی مشابه کاهش خطر بیماری های قلبی و بیماری های دژنراتیو در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص آروگولا

دوپامین موجود در موز به عنوان ماده شیمیایی خوبی در مغز شما عمل می کند. در حقیقت، دوپامین موجود در موز از سد خونی مغزی گذشتن نمی کند. این به سادگی به عنوان یک آنتی اکسیدان زورمند به جای دگرگونی هورمون ها یا خلق و خو عمل می کند.

بنابراین می توان گفت: موز دارای آنتی اکسیدان های زیادی میباشد، که ممکن میباشد به کاهش صدمه رادیکال های آزاد کمک کند و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد.

موز ممکن میباشد به شما کمک کند تا حس سیری کامل تری داشته باشید

نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات قابل هضم میباشد – که در موز نارس و سایر مواد غذایی وجود دارد – که مشابه فیبرهای محلول در بدن شما عمل می کند. به عنوان یک قانون کلی، می توانید تخمین بزنید که هرچه موز سبزتر باشد، میزان نشاسته مقاوم آن بیشتر میباشد.

از جهت دیگر، موزهای زرد و رسیده حاوی مقادیر کمتری از نشاسته مقاوم و فیبر کل هستند، اما دارای مقدار بالاتری از فیبر محلول هستند. پکتین و نشاسته مقاوم هم اثرات کاهش اشتها دارند و هم حس سیری بعد از غذا را افزایش می دهند.

%name آیا خواص موز را می دانید؟

ویتامین موز

موز نارس ممکن میباشد آلرژی به انسولین را تندرستی بخشد

مقاومت به انسولین یک عامل خطر عمده برای بسیاری از جدی ترین بیماری های جهان، از جمله دیابت نوع 2 میباشد.

چندین مطالعه نشان می دهد که 15-30 گرم نشاسته مقاوم در روز ممکن میباشد آلرژی به انسولین را در طول چهار هفته 33-50 تندرستی بخشد.

موز نارس منبع خوبی از نشاسته مقاوم میباشد، که ممکن میباشد آلرژی به انسولین را تندرستی بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم میباشد.

موز ممکن میباشد سلامت کلیه را تندرستی بخشد

پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد سالم کلیه ضروری میباشد.

موز به عنوان یک منبع غذایی مناسب از پتاسیم، ممکن میباشد به ویژه برای حفظ سلامت کلیه مفید باشد.

خوردن چندین بار در هفته موز ممکن میباشد خطر ابتلا به بیماری کلیوی را تا 50٪ کاهش دهد.

به مبارزه با کم خونی کمک می کند

به دلیل محتوای زیاد آهن در موز، برای کسانی که از کم خونی رنج می برند مفید میباشد. کم خونی نوعی بیماری میباشد که در آن میزان گلبول های قرمز یا هموگلوبین خون کاهش می یابد. این امر منجر به خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی می شود. اما، همانطور که همیشه می گوییم تعادل کلید اصلی میباشد.

موز ممکن میباشد فوایدی برای ورزش داشته باشد

از موز اغلب به دلیل داشتن مواد معدنی و هضم آسان کربوهیدرات ها به عنوان غذایی مناسب برای ورزشکاران یاد می شود.

خوردن موز ممکن میباشد به کاهش گرفتگی و درد عضلات مربوط به ورزش کمک کند، که تا 95٪ از جمعیت عمومی را تحت اثر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:  روغن کنجد و خواص شگفت انگیز آن

موزها سوخت عالی را برای ورزش های استقامتی فراهم می کنند.

%name آیا خواص موز را می دانید؟

موزهای سبز و نارس بیشتر از نشاسته و نشاسته مقاوم تشکیل شده میباشد

حفظ حافظه و تقویت روحیه

موز حاوی تریپتوفان، یک اسید آمینه میباشد که ممکن میباشد به حفظ حافظه، تقویت توانایی یادگیری و به خاطر سپردن چیزهای شخص و تنظیم خلق و خو کمک کند.

پتاسیم

موز سرشار از ماده معدنی پتاسیم میباشد. پتاسیم از سطح مایعات در بدن و تکان مواد مغذی حفظ و نگهداری کمک می کند و مواد اضافی را به داخل و خارج سلول ها تنظیم می کند.

پتاسیم به پاسخگویی انقباض عضلات و سلول های عصبانی کمک می کند. ضربان قلب را به طور منظم حفظ می کند و می تواند تاثیر سدیم را بر فشار خون کاهش دهد.

پتاسیم ممکن میباشد با افزایش سن، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد. یک موز میانه ​​حاوی 422 میلی گرم پتاسیم میباشد.

رژیم غذایی غنی از پتاسیم به کسانی که فشار خون بالا دارند و مستعد بیماری های قلبی عروقی هستند توصیه می شود. مصرف روزانه 1.3 گرم از این عنصر خطر وقایع قلبی را 26٪ کاهش می دهد.

مفید برای خراش معده

موز برای افراد گرفتار به خراش معده و کسانی که در گروه خطر قرار دارند توصیه می شود. آنها حاوی آنزیمی خاص هستند که سبب افزایش ترشح مخاط می شود که از دیواره های شکم محافظت می کند.

موز منبع انرژی میباشد

بسیاری ویتامین ها و مواد معدنی، موز را به یک منبع انرژی عالی تبدیل می کند. کربوهیدرات های آسان سریع هضم می شوند و در صورت لزوم می توانند تقریباً بلافاصله منبع انرژی شما را پر کنند.

%name آیا خواص موز را می دانید؟

خواص و مضرات موز

مضرات استفاده از موز :

بعضی از افراد باید مراقب باشند که موز زیاد نخورند.

 بتا بلاکرها : پزشکان اغلب این داروها را برای کاهش خطر عوارضی که با بیماری های قلبی عروقی همراه دارند تجویز می کنند. بتا بلاکرها می توانند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند.

 مصرف زیاد پتاسیم می تواند برای کسانی که کلیه آنها کاملاً کار نمی کند مضر باشد. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی را از خون خارج کنند، می تواند کشنده باشد. افرادی که از بتا بلاکرها استفاده می کنند باید غذاهای پتاسیم بالا مشابه موز را به میزان میانه ​​مصرف کنند.

 آلرژی : موز ممکن میباشد در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. هر کسی که گرفتار خارش، کهیر، تورم، خس خس سینه، یا مشکل در نفس کشیدن شود، باید بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشد. یک واکنش شدید می تواند منجر به آنافیلاکسی شود، که می تواند سبب مرگ شود.

 میگرن : موز ممکن میباشد سبب ایجاد میگرن در برخی از افراد شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …