آثار شوم بد اخلاقی بر زندگی

[ad_1]

%name آثار شوم بد اخلاقی بر زندگی

مهم ترین و اساسی ترین پیامد بداخلاقی خودآزاری است

بد اخلاقی موجب می شود افرادی که با انسان مانوس هستند از اومتنفر شوند و فاصله بگیرند. پیشگیری از بد اخلاقی از دوران کودکی باید انجام گیرد.

دین اسلام پیوسته پیروان خود را به حُسن خلق و نرم خویی و مهربانی در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و عصبانیت بازداشته است؛ زیرا این آموزه یکی از مهم ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است.

بدخلقی از طريق پيش‌گيري و درمان رفع می شود، منتها پیشگیری از بد اخلاقی از دوران کودکی باید انجام گیرد. والدین باید عملاً محاسن اخلاقی را به فرزندان خویش تعلیم دهند و آنان را از بد خلقی دور سازند.نكته ديگر اجتناب از معاشرت با افراد بد اخلاق است. امیرالمومنینعلیه السلام می فرماید: ( ایاك ومصاحبة الفساق فان الشّر بالشر ملحق؛ از هم نشینی با گناه كاران پرهیز كن كه پیوند بد، سرانجام شر و بدی به بار می آورد.)

آثار بد اخلاقی بر زندگی فرد

باعث عذاب روحی در فرد می شود

مهم ترین و اساسی ترین پیامد بداخلاقی برای خود شخص، خودآزاری است. یک آزار، آزار بدنی است و آزار دیگر، روحی و روانی است که به وسیله بداخلاقی نصیب انسان می گردد و این به این جهت است که فرد بداخلاق، به جای نشاط و شادی، دچار غم و اندوه و ناراحتی می گردد. چنین شخصی، غمی پایدار و فراوان در درون دارد.

بیشتر بخوانید:  زیارت وارث امام حسین (ع) همراه معنی

باعث تنفر عمومی در محیط اجتماعی می شود

بد اخلاقی موجب می شود افرادی که با انسان مانوس هستند از او متنفر شوند و فاصله بگیرند. در واقع انسان طبق حب ذات و علاقه ای که به خود دارد علاقمند است در جامعه سر بلند، با عزت، نامدار و پرآوازه و شریف زندگی کند و این ممکن نیست مگر در پرتو اخلاق خوب و کسب مکارم اخلاقی.

از سوی ديگر هر انسانی از آن بیم دارد که روزی پایگاه اجتماعی و آبروی به دست آمده اش از دست برود. اسلام هشدار داده است که درصورتی که برای شرافت، کرامت، عزت، آبرومندی و محبوبیت اجتماعی خود تلاش می کنی مراقب باش در رابطه با همنوعان و هم کیشان دچار بد خلقی و بد رفتاری و سوء خلق نشوی که مبتلا شدن به این صفات رذیله همان و سقوط شخصیت و نابودی آن همان.

خوبی های را از بین می برد

شاید شما کارهای مهم و ارزشمندی برای دیگران انجام داده باشید ولی چون اخلاق نیکو ندارید، دائما منت می گذارید و سبب از بین رفتن آثار خوبی های انجام داده می شوید و شیرینی کارهای انجام داده را با تلخ کامی عوض می کنید. امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: بدخویی کردار را تباه می سازد هم چنان که سرکه عسل را از بین می برد.

باعث کاهش زرق روزی می شود

علی( ع) می فرماید:( من ساء خلقه ضاق رزقه؛ كسی كه بدخو باشد، روزیش تنگ می شود).

آثار اخروی بد اخلاقی

– فشار قبر: وقتی سعد بن معاذ از بین رفت حضرت حضرت محمد صلوات الله بدون عبا در تشییع جنازه اش بود گاهی به طرف راست و گاهی به طرف چپ جنازه می رفت و سنگ قبرش را گذاشت تا این که مار سعد گفت ای سعد گوارا باشد بهشت بر تو.

پیامبر فرمودند در خصوص چیزی که مربوط به تو نیست سخن مگو سعد الان در حال عذاب است زیرا سعد با اهل خانواده اش بد اخلاق بود.

بیشتر بخوانید:  آیا احضار روح واقعیت دارد؟

– در قیامت عملش را از دست می دهد و در قعر جهنم وارد می شود: پیامبر اکرم( ص) مى فرماید:إِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ مِنْ سُوءِ خُلْقِهِ اءَسْفَلَ دَرَکِ جَهَنَّمَ
همانابنده به سبب بدخلقى خویش به پائین ترین درجه جهنم مى رسد.

در برابر بداخلاقی همسر چه واکنشی باید نشان داد؟
بی تردید بدخلقی و بد اخلاقی، آثار ویران گر و زیان باری دارد؛ ولی باید دید که چه باید کرد تا آثار منفی آن به حداقل کاهش یابد. درصورتی که همسر، واکنش نشان داده و مقابله به مثل کند، دچار کشاکش زجرآور و دردناکی خواهند شد که مدام دامنه اثرات منفی را گسترده تر ساخته و بر عمق آن می افزاید. بنابراین عکس العمل مناسب و منطقی، از مسائل ضروری است.

بر اساس آموزه های اسلامی، تاب آوردن و صبر کردن، بهترین عکس العمل به آن است. صبوری باعث کاهش فشار روانی می گردد و نابردباری بر دامنه مشکلات می افزاید. در حدیثی آمده است:من لا یعدالصبر لنوائب الدهر یعجز؛ کسی که صبر را برای مصیبت های ناگوار آماده نکند، ناتوان شود. (کلینی، اصول کافی، ج۲، ص۹۳)

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

فضائل و آیات سوره طارق به همراه ترجمه

[ad_1] همه چیز درباره ی سوره ی طارق فواید خواندن سوره طارق + متن و …