جهت باز شدن منوی اصلی و جستجو اینجا کلیک کنید.

سامانه پیام کوتاه: 30009900661341

مرزن نیوز/ (گزارش: مومن توپا ابراهیمی- عکس: آرمین توپا ابراهیمی)


عقربه های ساعت 7/5 بامداد روز پنجشنبه مورخ 1392/10/26 را نشان می دهند. هوای سرد چله زمستان به علت مجاورت کارگاه به چالوس رود، سرد ترهم جلوه می کند، کارگاه کم کم فعال می شود....

 

کفی 5 محوری ازهمان اول صبح در میانه ی معرکه آماده ی بار گیری قطعه یی از قطعات بتونی پل می شود تا آن را به سمت شرقی انتقال دهد. آگاهان کار گاه می گویند که این قطعه ی پیش ساخته مادامی که فضاهای خالی آن پر نشود حدود 75 تن وزن دارد و طول آن 12متر است .

جهت انتقال سازه ی حجیم و  وزین طبق نظر کار شناسان همین کار گاه، باید کمر شکن 7محوره به کار گرفته شود نه 5محور.آیا قرار است رعایت نکردن این قاعده تا دقایقی دیگر در این جا فاجعه یی خلق کند؟ از آنجایی که حادثه خبر نمی کند بنا به استناد این پیرانه سخن که«احتیاط شرط عقل است » وشعاری که بر در و دیوارمناطق کار گری می نویسند«اول ایمنی بعد کار»می باید دقت به خرج داد و مدبرانه عمل کرد. آیا استاد کاران و کار شناسان مسئول کار گاه حاضر، این قاعده را مستثنا نمی کنند ؟  با کمال تأسف به نظر می رسد چنین کرده باشند و فاجعه ی رخ نموده دقیقا از همین ضعف ناشی شد.


شرح ماجرا:   
ساعات مفید روزکاری فضای سرد وزمستانی کار گاه را گرم می کند .هوای آفتابی در عمق چله ی زمستان غنیمتی است که هر مدیر کار دانی در چنین کار گاه هایی به خصوص در شمال ،آن را فرصتی مغتنم می شمارد.همه ی عوامل کاری با نیروی مضاعفی آغاز کار را کلید می زنند، به کمک جرثقیل قطعه ی 75 تنی بتونی که باید به سمت شرقی رودخانه انتقال یابد بر پشت کمر شکن 5 محور بار گیری می شود .


ازآنجایی که فاصله ی منبع تا مقصد بسیار کوتاه است، راننده ی کفی نیازی به بستن باربا سیم اکسل چنانکه معمول است یا مهار آن به هر شکل دیگری نمی بیند. گوش ها و میله ها ی اتصال به سمت آسمان شاخ گشوده اند و کمر شکنی که برای انجام این ماموریت (بنا به اظهار پرسنل حاضر در شرکت ) مناسب نیست در مسیر حرکت نیز از رعایت اصول ایمنی به کلی غافل می ماند، در حالی که می توانست حدود شصت متر به سمت غربی پل پیش رفته سپس از محل تقاطع جاده ی شهر آرا  دور بزند از نزدیک ترین مسیر خروجی کنار نگهبانی اقدام به خروج می نماید که فاجعه چهره ی زشت خود را نشان می دهد. در این حادثه ی قابل پیشگیری یک کارگر به شیوه ی درد ناکی جان می بازد و تکه پاره های بدنش به اطراف می پاشد.


بنا به اظهار کار گران یک بار دیگر نیز قبلا، بدون بر جای ماندن خسارت جانی در وضعیتی مشابه این حادثه رخ نشان داده بود . این بار برای اینکه میله های اتصال روی سازه ی در حال حمل به کابل کنار پل قدیمی گیر نکند دو کارگربه بالای قطعه ی مهار نشده و استحکام نیافته فرستاده  می شوند تا کابل ها را با دست کنار بزنند .اختلاف ارتفاع زمین کار گاه با جاده ای که از روی پل آبنما می گذرد موجب فشار آمدن به محور های سمت شرقی تریلر شده یک محوراز محور های پسین به حالت جفت چرخ از جا کنده شد و باعث لغزش قطعه ی 75 تنی بسمت جلو گردید که پس از بر خورد گوش سمت چپ این محموله ی قاتل به اطاق جلو، آن را در هم کوبید و به زمین سقوط کرد.

کارگران بالای قطعه ی بتونی نیز پیش از آنکه به خود بجنبند سرعت واقعه تومار هستی آنها را در هم پیجید ، اولی بنام سعید شریفی از ناحیه لگن در زیر این کوه بتونی گیر کرد. یک پایش در دم از بدن جدا شد و لگنش کاملا در هم شکست و لهیده شد امحاء و احشای بدنش به دور و اطراف به نحوی پراکنده شد که در جای جای سطح آسفالت قابل رویت بود و تکه هایی نیز به فنس کنار جاده آویزان شده بود . شریفی  کارگر زحمتکشی که تکه پاره های شامی شده ی گوشت تنش از هم پاشید بی آنکه امداد گران بتوانند آنها را جمع کنند و با کالبد اصلی به بیمارستان روانه کنند. این کار گر پس از انتقال به بیمارستان در گذشت و کار گر دوم به نام عباس تهرانی بنا به گفته ی کارگران حاضردر مقر شرکت، بدلیل برخورد از ناحیه ی سر به قطعه ی یاد شده دوچار ضربه ی مغزی شد و به کما رفت.


آنچه که در تحلیل این حادثه ی منجر به مرگ کارگری نگون بخت و جرح شدید کارگری دیگر که معلوم نیست جان به سلامت برده باشد  ذهن را به صورت آزار دهنده ای مشغول می کند در درجه ی اول ضعف عوامل نظارتی بر چگونگی انجام کاراست. عناصر ارشد کارگاهی و مخصوصا نظارتی در قبال بکار گیری کمر شکن 5 محور بجای 7 محور چه پاسخی دارند؟ بسته نشدن قطعه ی غول پیکر بار گیری شده چه توجیهی جز سهل انگاری دارد؟ بکار گیری نفر، بدون تجهیزات لازم و امکانات ایمنی جهت بالا نگاه داشتن کابل در بالای محموله به هنگام عبور از زیر پل قدیم که حد فاصل آنها بسیار آندک بود با کدام اصل از اصول ایمنی درکارهم سو است ؟و...


کار گران جان باخته و مجروح چرا به کلاه ایمنی مجهز نبودند؟ با توجه به وجود راهی بسیار مناسب تر فقط در چند ده مترآن سو ترک چرخش تریلر با بار غیر استاندارد و مهار نشده بر حسب کدام ضرورت انجام پذیرفت؟ آیا ازعناصرنظارتی که در این گونه عملیات الزاما باید حضور داشته باشند کسی بر عملیات بار گیری و انتقال نظارت می کرد یا نه ،اگر نبود چرا و اگر حضور داشت چگونه از انجام عملیات غیر عادی جلو گیری نکرد و...

 
به قرار اطلاع پیمانکاران و کار گران این سازه های بتونی از هموطنان زنجانی هستند که دو تن از آنان بدین گونه دوچار حادثه شدند. بسیار شنیده شده است که با وجود کار گران حرفه ای و پیمانکارانی بومی که توانایی اجرای چنین پروژه هایی را دارند چرا باید از نیروی کارغیر بومی استفاده کرد!؟ اکنون با بروز این حادثه شاید بشود پرسشی دیگر بدین گونه طرح کرد که کارگرغیر بومی چرا باید در هنگامه ی یک بوم سازه جان فدا کنند و تکه پاره های لهیده ی اندام آنان به سطح آسفالت مالیده شده یل به سوراخ های فنس آویزان شود؟ پاسخ را می توان  بدینگونه دادکه «همه جای ایران عزیز ازگواتر در کرانه ی عمان تا دامنه ی آرارات، از اروند تا جلگه های کرانه ی خزر، از عمق شهداد در سینه ی تفتیده ی کویر تا بلندای زمهریر  دماوند همه ی ایرانیان را «زادو بوم» است و همه باید درآّبادی آن بکوشیم اگرچه زنجانی با شیم در چالوس یا چالوسی باشیم در کیش، در قشم، تنب، ابو موسی، سیستان یا آذر بایجان و...آن چنان که سعید شریفی زنجانی نجیبانه  در چالوس جان باخت وعباس تهرانی با مرگ دست و پنجه نرم نمود و مهر شاد صوفی چالوسی معجز آسا از خطر رست آیا به هنگام افتتاح این پل کسی این کار گران شهید را به خاطر خواهد آورد؟ آیا امکان دارد بر روی تابلوی یاد بود این پل از نام این کارگران بخت بر  گشته نیز سخنی به میان آید؟ براستی کدام یک از ما حاضریم جای آنها می بودیم؟ اگرهیچکدام پس بگذارهمصدا بخوانیم و بنگاریم بر سنگ قبر گور آنان این سرود وطنی را که: «همه جای ایران سرای من است» یا
                              «چو ایران نباشد تن من مباد               بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
                             دریغ است ایران که ویران شود             کنام پلنگان و شیران شود»

نظرات   

0 #4 زال نژاد 1392-11-05 19:37
پیرو خبری که درج کردید نام مصدوم عباس بهرامی بوده که به شکرخدا از کما هم خارج شد وروز چهارشنبه قبل مرخص و به محل سکونتش برگشت .ولی کاش گوشهایی باشن این فجایع را بشنوند و از این دست فاجعه ها جلوگیری کنند .
نقل قول کردن
0 #3 كيادليري از كرج 1392-11-02 11:43
شعرم از ناله عشاق، غم‌انگیزتر است
داد از آن زخمه که دیگر ره بیداد گرفت
نقل قول کردن
+1 #2 همدرد 1392-11-01 14:20
خانه از پای بست ویران است.
"اول ایمنی بعد کار" شعاری پوک و توخالی که شرکت ها فقط برای گرفتن انواع و اقسام استاندارد های داخلی و خارجی روی تابلو می نویسند. چون نه مسئولین شرکت قبول دارند و نه مسئولین دولتی. داخل همین رودخانه را نگاه کنید که با دپوی مخلوط چقدر عرض رودخانه را کم کردند. آیا بدون هماهنگی با امور آب و فرمانداری شده؟ اگه شده مسئولین ببینند تا خطری که با آمدن سیل متوجه اهالی ضلع غربی رودخانه است از هم اکنون جلو خطر را بگیرند.و...
نقل قول کردن
+1 #1 سام 1392-10-29 14:13
استاد !چون همیشه دیدی و گفتی امید که گوشی بشنود .عکسا اشکمودر آورد ممنون از سایت مرزن نیوز که از عناصر توان مندی بهره می گیرد.
نقل قول کردن

نوشتن نظرات

تبلیغات در مرزن نیوز

صفحه نخست دیارسبز

روزنامه دیارسبز

چاپ و تبلیغات کندو

چاپ و تبلیغات کندو

صفحه نخست دیارسبز

صفحه نخست دیارسبز

دوربین مداربسته - آریا ایمن

دوربین مداربسته - آریا ایمن