جهت باز شدن منوی اصلی و جستجو اینجا کلیک کنید.

سامانه پیام کوتاه: 30009900661341

مومن توپاابراهیمی
مرزن نیوز/ در آغاز نیمه دوم دی ماه، نیمۀ جنوب غربی سالن نمایشگاه بین المللی تهران شاهد حضور تمام قد شهرستان های استان مازندران بود که به محض ورود صورت چشم نوازش بیننده را به سوی خود جذب می کرد .
بخش بزرگی از مساحت کف سالن برای ایجاد غرفه در اختیار مازندران قرار گرفته بود که البته هرگز غرفه ای برای شهرستان ها به صورت جداگانه اختصاص نیافت و زمین به صورت مشاء در اختیار همگان قرار گرفته بود،
با راهنمایی مدیران نمایشگاه نمایندۀ هرشهرستانی تولید خود را در محدودۀ مورد نظر به شیوۀ دلخواه ردیف می کرد و در معرض دید دیدارگران قرار می داد. هدف از پرپایی  «دومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر» شاید شناخت بیش از پیش توانمندی های تولیدگران و هنرمندان روستایی در راستای بالندگی «اقتصاد مقاو متی» بوده باشد، هرچه که  بود سیمای اقتصاد و فرهنگ اغلب شهرستان های ایران را از بیشتر استان ها از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب می شد با دیدی عمیق و دیدارگر در سالن های مختلف به تما شا ایستاد.
همه نوع کالا از شیرۀ مرغ تا جان آدمیزاد را اگر تولید روستا بود می شد در این نمایشگاه ها و در غرفه های رنگارنگ و با شکوه مشاهده کرد. زنان و مردان لایق روستایی و عشایری در لباس محلی جلوه ای خاص را رقم زده بودند .استقبال غرفه داران از یکدیگر شوق بر انگیز بود. کالا ها متنوع بود و رنگ و بوی اقلیمی داشت. موسیقی ،آلات موسیقایی، رسوماتی چون عروسی، سما که در جای جای این نمایشگاه ها به نمایش گذاشته می شد تفاوت چشم گیری در کلیات خود نداشتند.
اگر در گفتار تبری گویش،گیلکی، ترکی، ترکمنی، بوشهری، خوزی، بلوچی و نواحی مرکزی اندکی و گاهی بیش از اندک باهم متفاوت بودند، زبان شیرین فارسی به خوبی نقش پیوندی عمیق را بر سیمای آنها رقم می زد.
و اما توصیف سیمای نمایشگاه مازندران است که در میان نمایشگاه های سایر استان ها حرف هایی برای گفتن داشت. هرچند استان های برتری بودند که کالای عرضه شده در آنها چشم ها را خیره می کرد. هنر های دستی از بافتنی تا  تافتنی و دوختنی، از نخی تا چوبی، از شیرینی تا ترشی و تلخی، از عسل تا حنظل ، از گیاهان دارویی تا مرهم و ضماد آمادۀ گیاهی و تولیداتی که منشأ دامی، گیاهی و در یک کلام زمینی داشتند در این نمایشگاه قابل رویت بود.
هیچ تولید عرضه شده در این نمایشگاه کوچکترین وابستگی به توانا یی های آن سوی مرز های آبی و خاکی نداشت. هرچی بود ایران بود و ایرانی و غروری صادق و خوشایند که از دیدار آنها به انسان دست می داد. ازلحظۀ ورود دیدارگر به نمایشگاه تا ساعت خروج هیچ چیز آزار دهنده ای به چشم نمی آمد و از ساعات عمر نمی کاست.


غوغای شادمانی پیوسته از ساز و صدای گروه های موسیقایی به آسمان می رفت. طبل ها ی بلند آوازه با صدای پر طنینی می گفتند که ما هستیم و می توانیم همچنان باشیم.
در محدودۀ غرفه های مازندران اما صدای مازندرانی سرود توسط گروه های موسیقایی مناطق مرکزی این استان به آسمان بلند بود،گاهی نی ناله سر می داد ، گاهی سورنا پیام شادمانی را به سالن نمایشگاه هدیه می کرد و گاهی کشتی گیرا ن کشتی سنتی مازندران تماشا گران را به وجد می آوردند و در این میان غرفۀ چالوس نیز سخن ها برای کفتن داشت. تابلو های زیبایی از مناطق گردشگری منحصر به فرد چالوس در نمایشگاه عرضه شده بود که توجه دیدارگران  خوش ذوق را بر می انگیخت. برای معرفی مناطق گردشگری به مدیران دیگر غرفه ها ازدیگر استان ها مذاکرات مفصلی صورت گرفت و برای شناساندن تاریخ، فرهنگ و مفاخر منطقه اهتمامی وافر به خرج داده شد.
اغلب مدیران دیگر نمایشگاه ها از استان های غرب و جنوب و مرکز از غرفۀ چالوس دیدار داشتند. به غیر از هدف اصلی غرفۀ چالوس که معرفی اقتصاد گردشگر محور این شهر بود گل هایی بسیار زیبا و بی رقیب و بی نظیر توسط تولید گران چیره دست این شهرستان به نمایشگاه عرضه شده بود که حیرت انگیز به شمار می رفت، به نحوی که همگان رنگ های زیبای این گل هارا مصنوعی تصور می کردند.
یکی از اهداف بر پایی این نمایشگاه آشنایی  تولیدگران از تولیدات همدیگر و به رقابت برخاستن بوده باشد، با ید آن را تحقق یافته تلقی کرد. با این همه در نمایشگاه مازندران سیر امور بدان گونه نبود که کاملاً وفق مراد بوده باشد. امکانات در مقایسه با بعضی از استان های دیگر بسیار ناچیز بود. بنظر می رسید مدیران مازندرانی نمایشگاه دست بازی در هزینه کردن نداشته و از حداقل ها نیز بر خور دار نبودند. آنها فقط توانستند با حلقه ای از چوب ها پرچینی را به دور قسمت مازندران بر پا کنند که حتی از استحکام کافی بر خوردار نبود.
کلبه ای که مقرر بود معماری کهن مازندران را نمایندگی کند به هیچ وجه این ویژگی را نداشت. اما از جهت حضور گرم گروه های هنری روستایی قطعاً در سالن 10-11 بی همتا بود، و نمی توان منکرتلاش شبانه روزی مدیران ارشد نمایشگا مازندران در جهت ایجاد شرایطی بهتر شد.
نمایندگی شهرستان چالوس اگر اهدافی گردشگر محور را دنبال می کرد در حدی که انتظار مسئولین این شهرستان را برآورده کند موفق بود تا بدانجا که حس تحسین نمایندگی های شهرستان های مجاور مانن کلاردشت و بخش کجور را نیز بر انگیخت و با آنان درتعاملی  همه جانبه همسو بود.

















عکسها: آرش توپاابراهیمی

نوشتن نظرات

تبلیغات در مرزن نیوز

صفحه نخست دیارسبز

روزنامه دیارسبز

چاپ و تبلیغات کندو

چاپ و تبلیغات کندو

صفحه نخست دیارسبز

صفحه نخست دیارسبز

دوربین مداربسته - آریا ایمن

دوربین مداربسته - آریا ایمن